Пламен Манев: пътят от ресторанта до софтуера
Една история за младите предприемачи, които не виждат граници пред успеха си
Да си в час с новите технологии е изключително важно в постоянно развиващия се динамичен свят. Всеки ден на хоризонта се появяват нови казуси, които имат нужда от разрешаване. Още на следващия обаче се намират решения! Защото живеем във време, в което движението напред е със скоростта на светлината.
Днес те срещаме с Пламен Манев, който стои зад hype Software.
Какво е това, ще попиташ? Накратко, става въпрос за ново поколение софтуер за управление на барове, ресторанти, кафетерии, дискотеки. Общо взето всички места, които обичаме – да посещаваме, да описваме, да ти споделяме, да отличаваме.
Избирайки пътя на технологиите, Пламен, Цветелин и Георги се посвещават на това да подпомагат бизнеса, в който вече имат опит и компетенция, с доста know-how и сериозно желание за успех. И тъй като разговорът стана доста интересен, няма да отлагаме повече. Представяме ти Пламен:
Здравей! Разкажи ни малко за себе си и това, което правиш.
Казвам се Пламен. Предприемач съм, на 34 години, от Русе. Завърших Икономически университет – Варна, с Маркетинг и управление на продажби, след което се появи hype software. Работя в сферата на ресторантьорството от 11 години. Първоначално с партньорите ми работехме за други хора в Русе около две години, а след това отворихме собствено заведение. Всеки от нас, преди въобще да се занимава със заведения, е работил други работи, но в един момент тръгнахме в тази посока.
С кого работиш в създаването и развитието на hype?
С брат ми Цветелин и с наш колега и приятел Георги. Около година след началото намерихме и инвеститор, който да ни помага в развитието на софтуера и финансирането при разрастването на софтуера на световно ниво. Разбира се, имаме екип от програмисти със значителен опит и търговски представители. Създадохме и наш кол център и малка администрация. Ин хаус се занимаваме и с рекламата на софтуера поне частично – всичко това поетапно и със съответните проби и грешки.
Какво ви доведе до това да създадете hype?
Желанието да останем в бранша със заведения чрез продукт, който да е полезен. Искахме да се развиваме в дигиталния свят, а тази услуга не ни ограничава в конкретно населено място. Опитът ни с някои от настоящите ни конкуренти и анализът на пазара бяха много важна стъпка в разработката на hype. Като управители на малка верига кафенета се сблъскахме с много от проблемите в бранша. Това ни помогна да видим от какво има нужда в тази сфера, и решихме да запълним тази ниша.
Бяхте ли подготвени за това, което ви чака?
Честно казано, не бяхме особено наясно. Все още не знаем отговорите на всичките ни въпроси, но напредваме и с това. Дали пазарът ще ни приеме, как ще инсталираме в другия край на България, дали софтуерът няма да забива, а дали сме предвиди всички необходими функции и така нататък… Услугата, която предлагаме, е много чувствителна, защото, ако създава проблеми или не работи гладко, работата в заведението може да спре. А в динамиката на такова място дори няколко минути могат да създадат сериозен хаос. Изпитвали сме го на наш гръб и много внимаваме в тази посока.
В какво се изразяват нуждите на съвременния собственик на успешно заведение?
Във всички сфери на бизнеса има определени задължения – ежедневни и периодични, които при спазване водят до резултати. Не всеки е подходящ за тази роля. Работата е отговорна, динамична, стресираща. Ако не харесваш работата си или това да си сред хора, бързо ще си проличи. От професионална гледна точка нуждите са до голяма степен дигитални. Автоматизирането на процесите е нещо, което спестява много време пред екран. Това дава възможност да бъдеш по-прецизен в сегменти от работата си като контрол на стоките и оборот, минимизиране на грешки, анализ на продажбите и много други. За всичко това се грижи добрият софтуер, чиято функция е да улесни работата на тези, които боравят с него.
Уповаваме се на вярата, че управителят трябва да прекарва повече време сред персонала и клиентите си, а не заринат с хартия.
Така ли действахте във вашите заведения?
Да, макар че ако един човек влиза в ролята на управител и собственик, задачата е много по-трудна за разрешаване. За щастие ние сме екип от няколко човека и бяхме разделили работата, като това ни даваше повече възможности да планираме и разрешаваме казуси, от които разбираме.
Имате и книга, свързана с този период от работата си, нали?
Да, казва се „Пътят към успешното заведение“ и в нея сме се постарали да включим много добри практики, съвети за процесите в едно заведение и всякакви детайли, които сме научили с опита си.
През последните години браншът преживя много. Кои са най-големите трудности, които стоят между управителите и успеха?
Смятам, че Covid беше исторически момент не само за този бранш, но той беше един от най-засегнатите. Тогава не ставаше въпрос за успех или печалба, а за оцеляване. Извън този период според мен най-големите трудности пред собствениците и управителите са свързани с нуждата да управляваш отблизо процесите и хората правилно и с желание. Както споменах, това е дейност за мотивирани хора, а прегрееш ли, въодушевлението рязко спада. Така че е важно да има баланс с личния живот и интересите извън работа, за да влизаш в образа на водеща фигура с желание. Ако неглижираш процеси и не си последователен, работата се натрупва и става каша. Малки стъпки към голям успех са казали хората – ежедневни малки задачи е по-добрият вариант на управление, за да постигаш по-сигурен успех.
Разкажи ни малко повече за функционалностите на hype.
Те са стотици, без да преувеличавам, а с времето стават все повече. Накратко казано – hype обобщава и анализира ценни данни с цел по-малко загуба на време в анализа на това как се представя генерално заведението. През софтуери като hype преминават абсолютно всички поръчки на клиентите с техните специфики (с лук, без магданоз и т.н.), както и доставките. Покриваме и така нареченото първично счетоводство – цялата информация със съответните партидни номера, номер на фактура, срокове на годност се пази в платформата. Могат да се правят ревизии, да се следят транзакции, да се смята оборот, печалба. Има функция за изчисление на цената на всеки артикул от менюто, което позволява по-прецизно ценообразуване.
В момента работим по нови функционалности и интегрирането на изкуствен интелект.
Добавихме и две допълнителни приложения, които съкращават пътя на поръчката от сервитьорите към кухнята. Телефоните им изпращат поръчката в кухнята директно на екран, което забързва процеса.
Какво ви отличава от конкуренцията?
Често задаван въпрос е това, на който не можем да отговорим с едно изречение. На първо място слагам това, че сме най-съвременните на пазара. В началото беше минус, но вече не е така. Повишихме доверието в нас и хората оценяват простия и лесен интерфейс с куп мобилни възможности, които наистина спестяват време и пари. Технологията е по-различна и дава много повече възможности спрямо по-старите софтуери на пазара тук, а и наоколо. Опитът ни в бранша и желанието ни за работа са голям плюс, както и отговорността ни. Имаме и денонощен кол център, който си е наш. Не звучи като хвалба да предлагаме денонощна поддръжка, но естеството на софтуера го налага. Хората постоянно имат въпроси и е добре да можем да отговорим навреме. Дори и да се случва рядко някой да има проблем, винаги е добре да имаш на кого да се обадиш.
Какви са трудностите по вашия път? Разкажи ни за някое от предизвикателствата, което сте успели да преодолеете.
Не мога да преценя дали това да убедим хората, че продуктът ни има потенциал, или навлизането на пазара беше по-предизвикателно. По-скоро клоня към второто, защото това наистина е трудна задача, която не спира да бъде релевантна с намирането на инвеститори и клиенти.
Въпросът в главата на клиента винаги е свързан с това за какво сме му ние?
Отиваме пред него като поредните търговски представители, които ще го залеят с идеи и уникални предложения. Разбираме добре тази нагласа, защото сме били и от двете страни, вярваме в продукта си и смятаме, че заслужаваме вниманието им. Навлизането на пазара си е цяла наука и с полагане на много усилия, изготвяне на търговски наръчник, добра методология на работа и стандартизация в контакта с клиента успяваме да набираме все по-голяма скорост. Не на последно място са и рекламните канали – те допринасят за това да ни забележат потенциални клиенти. Успяваме ежемесечно да преодоляваме тази трудност с нов брой клиенти и сме щастливи от този факт.
Сподели с нас какво можем да очакваме от екипа ви през 2023 година.
През тази година имаме план за удвояване на клиентите в страната и подобряване на дребни процеси, които да улеснят както нашия екип, така и крайните клиенти. Официално работим в Англия, Белгия, Малта, Гърция и Кипър с по няколко пилотни обекта. След развиването на софтуера у нас Англия е втората ни цел за разпространение. Имаме за цел да сме по-добри от предходната година, разбира се!
Има ли граници пред вас? Как планирате разширяване на международния пазар?
Нямаме граници в тази посока. Винаги сме искали този софтуер да е първо лидер тук, у нас, след това да пробваме да го изнесем като услуга и в други държави. Процесите в заведенията са сравнително идентични и дали маркираш суши тук или в Япония, няма особена разлика. Преведохме го и на китайски, между другото! Планът ни е поетапен с изграждане на малки екипи, с които да стартираме. Естествено разходът не е малък, рисковете също, а намирането на точните хора може би е на първо място. Но както казах и по-горе – малки стъпки към голям успех. Англия, Белгия, Гърция, Малта и Кипър засега са ни фокус, но България си остава на първо място и през текущата година.
Тук ти представяме битър-сладките симфонии, които изливаме в чашите си.
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.