Foodporn

В порното правилата са ясни – в най-близък възможен план и с максимално експониране на детайли. Същото важи и за foodporn

0 коментара Сподели:

Запотени плодове и зеленчуци. Пресни, лъскави, сочни. Десерти, от които прелива лепкаво сладък бял шоколад. Флуиди и капки, които се смесват в истински маршрут на удоволствията. Храни, превърнати в обект на желанието.

Текстури, които подканват към тестване на удоволствията. Похот. Сласт. Чувственост. Хлъзгавата повърхност на съблазънта се е пренесла на един малко неочакван, но затова пък доста атрактивен терен. Първичните инстинкти завладяват кухнята на абордаж. Влажната визия помпа и апетита, и либидото. Не задължително в този ред.

Връзката между гастрономията и пластичността е воайорска и еротизираща.

Това, което се показва на снимката, не може да се яде, остава само образ, но пък може да се наблюдава и трябва да събуди менталния ни апетит и любопитството ни. Трябва да провокира визуален апетит, обяснява фотографът Хакобо Гавира. Ето че след fastfood, slowfood, junkfoodи други разновидности, вече си имаме и foodporn. При това не ъндърграунд, а съвсем на официално и на светло. Експозицията От натюрморта до foodporn, показана на CineEscena, Фестивал на кулинарно кино в Ла Лагуна (о.Тенерифе), представя над 50 снимки от 14 испански фотографи. Общото между тях е зрелищната визуална презентация, използваща често кодовете на порноиндустрията. От натюрмортите и скучните сfнимки на блюда от готварските книги и списанията с рецепти през 60-те г., които не търсят никаква фотогеничност, се преминава към чувствеността на кожата, която се изплъзва от скилидка чесън или течността, която се разлива от върха на барабан от бял шоколад, коментира Джанет Акоста, комисар на изложбата.

 

Новата грабваща изразителност е плод и на дигиталните технологии, и на новаторските композиции на блюдата, и на позиционирането им в кадъра. Ние готвим чрез светлината, твърди Луис Мария де Пасос. И ако подобни повече от експресивни снимки допреди няколко години бяха немислими, не по-малко немислими бяха и новите творения на авангардната кухня. Да не се залъгваме – ако нямаше кой да снима и показва постиженията в кухнята по толкова зрелищен начин, тя със сигурност нямаше да се сдобие със звездния статус, който има през последните години.

И ако висшата, нова и авангардна кухня изживява истинска революция, кулинарната фотография не остава по-назад.

Фотографите имат мисията да преведат на визуален език комплексните новости в кухнята. Кулинарните фотографи сме кръстовището между погледа на готвача и погледа на клиента, твърди Сача Ормаечеа. В някои от случаите приближенията към порното са по-загатнати и деликатни, в други – доста по-директни. Фотографията е изкуството на превръщане в образи на идеите, усещанията, страховете, емоциите и желанията, т.е. това, което мисля и което съм. Създаването на храна и яденето са силно свързани с мисленето, любовта, желанието и истинското аз, обяснява друг от участниците, Алваро Фернандес Прието.

Еротичният сценарий, който очевидно е напълно валиден и в кухнята, може понякога да отприщи и интелекта, в други случаи вероятно не. Да жегне емоциите или в най-лошия случай, поне сетивата. Кулинарната фотография е удоволствие за сетивата, казва Феликс Сориано Ескрибано. Една от често повтаряните фрази около порното е, че почти нищо не е оставено на въображението. И все пак понякога още малко отгоре не вреди на никого, дори напротив. Особено в кухнята, където възможностите за експериментиране и новите опции са на практика безкрайни. В случая не става въпрос единствено за високоволтажни игри като тези между Ким Бейсингър и Мики Рурк в Девет седмици и половина, макар че и те съвсем не са за пренебрегване.

Идеята е да опиташ цвета, да помиришеш текстурата, да вкусиш светлината, да отпиеш  от формите,

обяснява фотографът Гийермо Наваро. Храна и секс, две от най-първичните нужди, миксирани и издигнати в ранг на върхови удоволствия. Фюжън, от който изскачат искри. Или както твърди фотографът Роберто Гомес: Един ядивен елемент провокира чувство, привлича, вдъхновява желание, съблазнява, трансформира се и понякога е началото на една забавна игра.

Погледни най-великите снимки за последните 200 години, според Times.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *