Пет френски иконични неща, които отново са „c’est cool“
От винтидж коктейли до легенадарни автомобили– класическата френска естетика преживява истински ренесанс през 2025

Френските икони не просто се завръщат –
те се преизобретяват с такава елегантност и интелигентност, че изглеждат едновременно носталгични и революционни. Защо точно сега? Може би защото в свят, пренаситен с виртуална реалност, жадуваме за нещо истинско – за вкус, който има история, за красота, която разказва история, за стил, който не се подчинява на алгоритми. Французите отново ни напомнят, че истинските cool неща се изгражда с търпение, страст и непоколебима вяра в това, че животът трябва и да е естетика. От коктейлите, които се пият с изглед към Сена, до електрическите коли, които шофираме по булевардите на бъдещето, всичко френско носи онова неуловимо je ne sais quoi – умението да бъдеш едновременно непринуден и изискан, традиционен и авангарден, достъпен и ексклузивен. Ето защо тези пет неща не са просто тенденции – те са доказателство, че „френското“ никога не излиза от мода. То просто чака подходящия момент да се върне триумфално на сцената на световния стил.

Kir Royal и Пастис
Kir Royal – този елегантен коктейл има удивителна история, която започва в Бургундия. Оригиналната напитка blanc-cassis се появява, след като касис ликьорът започва да се произвежда в района на Дижон през 1841 г. Днешното име обаче идва от кмета на Дижон – Феликс Кир, който го популяризира на официални приеми след Втората световна война като символ на френския престиж. Оригиналната рецепта включва само две съставки: шампанско и касис де Дижон (ликьор от черен касис).
Днес барманите експериментират с различни видове шампанско –
от класическото Champagne до Crémant de Loire, а някои добавят и малко розова вода за още по-изискан аромат. Пастисът пък е истинска провансалска легенда. Създаден през 1932 г. от Пол Рикар като заместител на забранения абсент, той бързо завладява цяла Франция. Тайната му е в комбинацията от анасон, фенел и лакрица като основни съставки. Интересното е, че всяка марка пастис (Ricard, Pernod, Henri Bardouin) има своя уникална рецепта, предавана в тайна от поколение на поколение. Днес младите французи го откриват отново като алтернатива на индустриалните коктейли.
Класически десерти с модерен прочит

Френската сладкарска традиция е била революционизирана многократно. Еклерите се появяват в съвременната си форма около 1850 г. в Лион, като са резултат от усъвършенстването на шу тестото. Макар че точният изобретател не е установен, Мари-Антоан Карем, „кралят на готвачите“, играе ключова роля в развитието на шу тестото и профитеролите през XIX век. Модерните сладкари като Пиер Ерме и Седрик Гроле днес създават еклери с необичайни вкусове – от юзу и черен сусам до лавандула и мед от акация. Тарт Татен има романтична история от хотел Tatin в Ламонт-Беврон (края на XUX век), където
сестрите Татен случайно „обръщат“ ябълковия си тарт и създават кулинарна легенда.
Днес готвачите експериментират с различни плодове – круши с горгонзола, смокини с мащерка, дори солени версии с домати и козе сирене. Профитеролите имат по-сложна история. Макар че широко разпространена легенда ги свързва с кралица Катерина Медичи през XVI век, всъщност подобни сладкиши (наречени popelins) съществуват още от XIV век.. Днес те се продават не само като десерт, но и като солени закуски – пълнени с пъстърва, авокадо крем или френски сирена.
Баретата

Баретата има военни корени – първоначално е била част от униформата на френските алпийски войски през XIX век. Превръщането ѝ в модна икона започва в началото на XX век, когато артисти и интелектуалци в бохемските квартали на Париж я правят символ на творческата свобода и несъгласието с конвенциите. Интересен факт: традиционната френска барета се изработва в град Олорон-Сент-Мари в Пиренеите, където комерсиалното производство започва още през XVII век. Те използват специална техника, при която вълната се уплътнява с гореща вода и се формира на дървени форми.
Една истинска барета изисква над 30 ръчни операции и може да издържи десетилетия.
Днес дизайнери като Isabel Marant и Jacquemus я преосмислят в кашмир, коприна, дори в еко материали от рециклирани бутилки. Интересно е, че баретата отново става любим аксесоар на младите активисти и артисти – символизирайки както френската елегантност, така и съпротивата срещу конформизма.
Парфюми с история
Chanel No. 5 (1921) е революционен парфюм, създаден с необичайно висока концентрация алдехиди, което му дава онази уникална „искрящност“. Коко Шанел искала аромат, който „мирише като жена, а не като роза“. Интересно е, че основната формула се запазва до днес, въпреки че някои съставки са заменени по законови причини –
до днес се използват същите 80 основни съставки,
включително естествен жасмин от Грас и роза от България. Guerlain Shalimar (1925) е вдъхновен от любовната история на император Шах Джахан и неговата съпруга Мумтаз Махал (за която е построен Тадж Махал). Създаден е от Жак Герлен и е първият „ориенталски“ западен парфюм. Съдържа ванилия от Мадагаскар, бергамот от Калабрия и ирис от Флоренция. Joy de Jean Patou (1930) е създаден по време на Голямата депресия като „най-скъпия парфюм в света“. За една унция се използват 10 600 жасминови цвята и 28 дузини розови листенца, събрани ръчно в Грас. До днес остава един от най-луксозните парфюми в света. Младите поколения ги откриват отново чрез TikTok и Instagram, където fragrance influencers разказват историите зад всеки аромат. Това е част от по-широката тенденция към mindful consumption – предпочитане на качествени, дълготрайни продукти пред бързата мода.
Renault 5 E-Tech Electric – където носталгията среща бъдещето

Оригиналният Renault 5 (1972 – 1996) е проектиран от легендарния дизайнер Michel Boué, който искал да създаде „джинсите на автомобилната индустрия“ – нещо демократично, стилно и функционално. Той става първият „градски автомобил“ в Европа и продава над 9 милиона броя за двете си поколения, като само първото поколение достига 5,5 милиона продажби. Той умира от рак в края на 1971 г., само месеци преди автомобилът му да бъде пуснат в производство. Новият Renault 5 E-Tech Electric е много повече от носталгичен проект. Разработен е на платформата AmpR Small, специално създадена за компактни електрически автомобили. Батерията от 52 kWh позволява пробег до 400 км, а технологията за бързо зареждане осигурява значително съкращаване на времето за зареждане. Дизайнът е майсторска работа на студиото на Renault, ръководено от Жил Видал.
Всеки детайл е преосмислен
– LED фаровете имитират „очите“ на оригинала, но с модерна LED технология. Задните светлини образуват цифрата 5, която светва при заключване на автомобила. Дори звуковите сигнали са композирани от френския електронен музикант Жан-Мишел Жар. Интериорът комбинира ретро елементи с висока технология – 10,1-инчов дисплей с Google built-in, 360-градусова камера и дори специален режим за зареждане, който показва най-близките зарядни станции с разчет на времето за зареждане. Renault го нарича „икона на демократичната мобилност“ и е достъпна алтернатива, която даже има… кошница за багети!
Какво по-френско от това?
Сетивно пътешествие с новото Renault 5: Една нова стара френска приказка
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.