„Бруталистът“ – заслужават ли си 214 минути с Ейдриън Броуди?

Филм, който разказва за травмите и триумфа стана фаворит за "Оскарите" с цели 10 номинации

0 коментара Сподели:

Снимки: Forum Film Bulgaria

Макар че отдавна киноманите по света изпитват смесени чувства към „Оскарите“, все пак в началото на всяка година това е най-дългоочакваният празник на седмото изкуство. Месеците преди церемонията по връчване на наградите на Академията са изпълнени с надежди, прогнози, очаквания и тазгодишната надпревара не прави изключение.

Вече ти разказахме за два от фаворитите тази година –

скандалният мюзикъл „Емилия Перез“, обичан в Холивуд, мразен в Мексико и доста накърнен от разкритието, че главната звезда в него не е особено толерантна персона.

Друг изненадващ фаворит се оказа „Анора“ – награденият със „Златна палма“ филм за стриптийзьорката Ани, която има късмета (първо добър, после лош) да се срещне със синчето на руски олигарх. На фона на тези колкото дръзки експерименти с вкусовете и търпението на зрителите, толкова и политически провокации, надпреварващи се за „Оскари“ в множество категории,

едно заглавие си тежи на мястото – буквално и метафорично.

Става дума за „Бруталистът“ – едни от онези солидни филми, сякаш заснети с ясното съзнание, че ще бъдат забелязани от Академията. Става дума за драма, изпълняваща по безупречен начин „формулата“ за „Оскари“. Недей да разбираш погрешно, че филмът е неискрено генериран по шаблон с цел внимание. „Бруталистът“ просто е добро кино, а в него откриваме свят и морал, разкъсани от Втората световна война. Откриваме сложни междучовешки взаимоотношения, екзистенциалн и творчески търсения, интелигентен антагонизъм и блестящ Ейдриън Броуди в главната роля. Роля, в която актьор като него може да се чувства предизвикан по най-подходящия начин.

„Бруталистът“ е номиниран за „Оскари“ в 10 категории. Режисьор е Брейди Корбей, автор и на сценария заедно с партньорката си Мона Фастволд. Сюжетът проследява 30 години от живота на един творец, по-точно – архитект.

Ейдриън Броуди влиза в ролята на Ласло Тот, унгарски архитект, оцелял от Холокоста.

Тот заминава за Америка през 1947 година заедно със своята съпруга, изиграна от Фелисити Джоунс. Сбъдването на американската мечта в страната на неограничените възможности обаче не се оказва толкова лесно и еднозначно. Двамата имигранти попадат на тайнствен и богат клиент (Гай Пиърс), който променя живота им.

Ласло Тот е бруталистичен архитект, учил в „Баухаус“. Героят е измислен, но е базиран на реални архитекти като Пол Рудолф, Марсел Бройер и Луис Кан, които са работили в стил брутализъм и са преодолели лични и исторически трагедии.

Брутализмът е архитектурният стил на следвоенна Европа,

който достига своя пик през 70-те години. Монолитните, тежки и груби на пръв поглед сгради със сложен и дълбок дизайн са всъщност въплъщение на травмите, нанесени от Втората световна война. Може от съвременна гледна точка да изглеждат мрачно, но бетонните монохромни структури, които и до днес будят някакъв първичен респект, са били израз на модерната визия за бъдещето – живот, изчистен от илюзии и излишни орнаменти.

Свободата като идеал, като пространство, като нещо все пак недостижимо е в основата на филма с внушителна визия и амбициозна дължина от 215 минути (+ антракт). Истинско и старомодно кино преживяване. И казвайки „старомодно“, нямаме предвид визията и техническия аспект на филма – напротив. „Бруталистът“ предизвика критична реакция, след като стана ясно, че при монтажа е използван ИИ, за да се постигне по-автентичен унгарски диалог. Препоръчваме ти филма на голям екран. „Бруталистът“ ще те накара да прозреш светлините и сенките на една епоха, намерила опора в тонове излят бетон и нова илюзия за свобода.

Тимъти Шаламе върви по пътя към „Оскарите“ с ролята на Боб Дилън

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *