Литературен петък: Има ли място за мечтателите?
Или как да се понесеш на крилете на себе си
Младият френски писател Оливие Бурдо написва „В очакване на Боджангълс“ само за седем седмици. Изглежда непосилно, фанатично, обсебващо и почти невъзможно. Краткият срок за създаването на произведението говори за спешност, нужда, желание и неконтролируем литературен порив. И какво се ражда от цялото това бързане? Поредният графоман или малко блестящо бижу на модерната френска литература? В началото изглежда, че историята се чете с подвеждащата лекота на небрежните романи, но всъщност още преди да бъде заподозряна дълбочината на сюжета, настъпват болки, тъги, любови и танци, от които няма откъсване.
Разказвачът е малко момче, което използва своя простичък и наивен език, за да опише възхищението си към най-красивото нещо, което познава. Любовта между своите родители. А те, тези вечно и неуморно влюбени души, ни учат на това, че преди да сме хора, танцьори, певци, родители… ние сме създания, родени за любов. Отглеждат цветя в душите си и създават от сина си млад мъж, който един ден ще е прекалено добър за грубия и глупав свят, в който живеем.
Отнасяше се към мен не като към възрастен, нито като към дете, а като към герой на роман.
Родителите, децата, взаимоотношенията и семейството в този роман не са ординерни и дори бегло не напомнят на реалните връзки. Поезията, завъртането на плочата и тишината в обичта са рамката на тези трима странни, луди и влюбени баща, майка и дете.
Повествованието се лута несигурно между видимата реалност и далечната фикция. Думите на детето се редуват със записките от дневника на бащата. Така историята добива пълнота. “В очакване на Боджангълс” е роман за хора с въображение. Всеки ред е посветен на онези цветни души, които успяват да виждат този странен свят по своя начин. Същите тези цветни души имат умението тихо да се сгушат в своята музика и в своето кино. Знаят как да се скрият зад завесата на спектакъла си и там да се потопят в шампанско, джаз и дълбочина. Създават паралелни вселени по улиците и тротоарите, танцуват с шапките си и се взират дълго в есенните листа. Носят се на крилете на себе си. А днес това е много трудно. Да се носиш на крилете на себе си.
Така в рамките на един коктейл и на един танц една луда жена с шапка с крила ме накара да се влюбя до полуда в нея, приканвайки ме да споделя безумието ѝ.
Споделеното безумие е всичко. Лекотата на романа натежава от смущенията в ума.
Кога неординерността се превръща в клинична лудост? И как дълбоко боли от това… В момент на прекалена различност идва нишката на сивата смърт. Колкото е реална, толкова и метафора. Въпрос на тълкуване. Ти ще решиш как да погледнеш към края. Всички ще се озовем там. Днес или утре… или по-натам. По-страшното е да разберем има ли място за безумците? И ако не, къде да ги пратим? Нима те нямат право на своите паралелни и алтернативни вселени? Или просто всички живеем в един свят, в който безспирните танци и лудата любов се нуждаят от бяла риза и четири стени…
“В очакване на Боджангълс” е смелост и реверанс към поезията в ежедневието. Роман за откриването на себеподобните и за вкопчването в красотата на умовете. Изтънченост, деликатност, тишина и нежно погалване по рамото…
Майката: Впрочем, питам се, как другите живеят без вас?
Синът: Един въпрос непрекъснато ме мъчеше: как другите деца успяват да живеят без моите родители?