Пет филмови римейка и техните оригинали
Ако някой каже, че Холивуд се храни от преправянето на по-стари или неанглоезични филми, съвсем няма да сбърка
Все повече стари ленти (а вече и не толкова стари) получават нова, по-лъскава опаковка, съвременни звезди и голям бюджет, за да се разпишат в списъка с римейкове. В много от тези случаи зрителят дори си мисли, че е гледал нещо оригинално. Повечето пъти става въпрос единствено за пари, но понякога тези римейкове наистина проработват. Да не забравяме, че филми като „Великолепната седморка“, „За шепа долари“, „От другата страна“ и дори „Бен Хур“ са точно такива.
В тази статия ще обърнем внимание на някои оригинални филми, чиито преправяния днес са по-популярни.
„ДА СРЕЩНЕШ ДЖО БЛЕК“ (1998) И „СМЪРТТА СИ ВЗИМА ВАКАНЦИЯ“ (1934)
Трудно можем да намерим хора, които не са чували или гледали филма на Мартин Брест от 1998, но вероятно никой от тях не знае, че той всъщност е римейк. „Да срещнеш Джо Блек“ все още е сред най-скъпите филмови продукции, направени без употребата на специални визуални ефекти (90 милиона долара). Мнението на критиката е предимно отрицателно, но ние го обожаваме. И заради историята, актьорите, магическата камера на Еманюел Любезки, богатата сценография на Данте Ферети, музиката на Томас Нюман и режисурата на големия Мартин Брест, чието завръщане в киното чакаме от 11 години.
„Смъртта си взима ваканция“ на Мичъл Лейсън предизвиква огромен успех сред критика и публика и дори получава специална награда и номинация от фестивала във Венеция. „Тайм“ го описват като „многозначително и деликатно мрачен“, а „Ню Йорк таймс“ казват, че „всяка сцена от този впечатляващ филм изисква голямо внимание“. Ролята на Фредрик Марч (като Смъртта) получава голямо признание като „едно от основните качества“ на лентата. През 2007 филмът излиза на DVD като част от специалното издание на „Да срещнеш Джо Блек“.
Виж трейлър на оригинала
Виж трейлър на римейка
„УСЕЩАНЕ ЗА ЖЕНА“ (1992) И „УСЕЩАНЕ ЗА ЖЕНА“ (1974)
Славата на лентата от 1992 година, спечелила единствения „Оскар“ в кариерата на Ал Пачино, е толкова голяма, че повечето зрители и почитатели на филма нямат и представа, че „Усещане за жена“ на Мартин Брест не е първият филм с това заглавие. Оригиналът на Дино Ризи се появява на бял свят цели 28 години по-рано. В главната роля е Виторио Гасман, който печели немалко награди за изпълнението си на капитан Фаусто Консоло (включително и в Кан), а лентата получава номинация за „Златна палма“ и две номинации за „Оскар“.
Версията на Брест спокойно може да се зачете за най-успешния римейк, правен някога. С „Оскар“ и още 3 номинации (филм, режисура и сценарий), 3 награди „Златен глобусэ (главна мъжка роля, филм – драма, сценарий) и номинация (поддържаща мъжка роля) и приходи от 134 милиона долара при бюджет от 31 милиона.
Виж трейлър на оригинала
Виж трейлър на римейка
„ЩЕ ТАНЦУВАМЕ ЛИ?“ (2004) И „ЩЕ ТАНЦУВАМЕ ЛИ?“ (1996)
Все още с братята Уайнстайн начело „Мирамакс“ купува правата на едноименния японски филм от 1996 и правят своя римейк с участието на Ричард Гиър, Дженифър Лопес, Сюзън Сарандън, Стенли Тучи, Ричард Дженкинс и Джа Рул. Новата версия с бюджет от 50 милиона долара успява да изкара повече от 170 милиона, с което многократно надминава приходите на оригинала. Критиката не се изказва бляскаво, но според Роджър Ебърт (който оценява положително филма от 2004) лентата предлага нови собствени удоволствия въпреки класата на оригинала.
Филмът от 1996 на Масаюки Суо не само получава 15 номинации от японската филмова академия, но взима 14 от тях. Рейтингът му в rottentomatoes е 91% от 31 ревюта (срещу 46% от 152 рецензии за римейка) и е с 30 минути по-дълъг от новата версия. При премиерата в САЩ американските разпространители на оригинала режат повече от 20 сцени, за да намалят времетраенето с около 20 минути. Една от танцовите сцени в японската лента влиза в класация на totalfilm за 50-те най-велики танцови сцени в киното.
Виж трейлъра на оригинала
Виж трейлъра на римейка
„ВСИЧКО НИ Е НАРЕД“ (2009) И „ВСИЧКО НИ Е НАРЕД“ (1990)
Да направиш римейк по филм на Торнаторе (да не споменаваме Марчело Мастрояни в главната роля и наградата от Кан) изглежда като непосилна задача. Всеки, видял само постера на новия „Всичко ни е наред“, не би проявил голям интерес към филма въпреки имената на Робърт де Ниро, Сам Рокуел, Кейт Бекинсейл и Дрю Баримор. За голяма изненада обаче, сценарист-режисьорът Кърк Джоунс („Бавачката Макфий“) успява да създаде една солидна семейна драма, която е много по-мрачна и депресираща от типичните семейни предколедни американски филми. Робърт де Ниро прави най-добрата си роля от години, а филмът ни държи влага дълго след края си. Именно сериозният подход на Джоунс към филма го прави ценен и достоен римейк, но доста непопулярен и финансово неуспешен за сметка на това. С бюджет от 21 милиона долара „Всичко ни е наред“ успява да върне 16 милиона.
С номинация за „Златна палма“ и награда на журито в Кан оригиналът на Джузепе Торнаторе по сценарий на великия Тонино Гуера трудно може да бъде намерен дори днес, a за първи път официално е пуснат на DVD съвсем скоро. Броят на гласовете му в imdb не надвишава 2000, а ревютата в rottentomatoes – едва 5.
Виж трейлъра на оригинала
Виж трейлъра на римейка
„БАНДАТА НА ОУШЪН“ (2001) и „БАНДАТА НА ОУШЪН (1960)
Лентата на Стивън Содърбърг от 2001 година и неговите 2 продължения (от 2004 и 2007) се превърнаха в символ на режисьора и синоним за ансамблов филм. Трудно може да се устои на плеядата Клуни-Пит-Деймън-Робъртс-Гарсия-Чийдъл-Мак-Гулд, още повече в толкова жив филм за обир. Лентата не може да се похвали с големи отличия от фестивали, но бързо спечели публиката и критиката (82% в rottentomatoes) + 450 милиона долара (при бюджет от 85), което гарантира следващите две продължения.
Оригиналът от 1960 година, режисиран от Люис Майлстоун (носител на два „Оскара“ за режисура), включва не по-малко звезден състав, а именно легендарната група „Рат пак“, съставена от Франк Синатра, Дийн Мартин, Сами Дейвис-младши, Питър Лофорт и Джоуи Бишъп.
Виж трейлъра на оригинала
Виж трейлъра на римейка
Виж какво донесе новият сезон на сериалите.