МОНОГРАМИТЕ В МОДАТА
Силата на персонализацията в последните модни тенденции и защо е важно да бъдеш индивидуалист
Персонализирането не е новост в модната индустрия, но в последно време набира главоломна скорост. Предмети и продукти брандирани с лични инициали водят ако не до полуда, до поне до силно екзалтиране сред потребителите. Резултатът? Голяма възможност за марките и търговците да накарат клиентите си да купуват все повече и повече. Вървежна бизнес стратегия откъдето и да я погледнеш.
Всичко старо отново става актуално. Кръговратът продължава. Някога, върху оръжията на рицарите са се гравирали инициалите им. Аристократичните фамилии са предавали от поколение на поколение бижута с имена или букви. Няма как да не се сетиш за златното колие на Кари от „Сексът и градът”, което носеше нейното име. Беше толкова важно за нея, че в един от епизодите буквално полудя при мисълта, че го е изгубила. Какво ще кажеш за бутилките на Кока Кола с имената на всички ни? Беше досадно, но всички си купуваха кенчета с името си, това на гаджето или някой друг познат. А пазиш ли спомени от детската градина? Нашите надписваха почти всичко с името ми – кутията за моливи, ножицата за хартия, тетрадките, че дори и обувките ми за спорт на двора. Да не би случайно някой да се обърка и да вземе моите…
В това се крие цялата идея зад персонализирането – да е лично.
Разбира се, в много от случаите при част от хората в днешно време става въпрос за пързаляне по ръба между галене на егото и абсолютния нарцисизъм.
Истинският бум на този моден тренд настъпи след като редица брандове се заеха с идеята да произвеждат какво ли не с възможност за персонализиране. През 2010-та Louis Vuitton пуснаха услугата Mon Monogram, година по-късно Hermès създадоха Custom Silk corner, благодарение на която можеш да създадеш своя собствена версия на иконичните им шалове.
Louis Vuitton постигат абсолютен успех, а феновете на марката чакат по няколко месеца, за да получат чанта или куфар с инициалите си. В една от последните колекции на Burberry Prorsum пък ще забележиш етно пончото от кашмир и вълна, което също е обект на персонализиране, в случая за Cara Delevingne. Началнта му цена? 895 паунта.
Prada не изостават и дори разширяват възможностите с обувки, според желанието на клиента. Така например можеш да си избереш цвят, материя и подметка, плюс изписване на името ти в долната част на обувката.
Сериятa Nike ID е за спортните натури и позволява персонализиране на почти всички техни продукти. Там вариантите са хиляди и различни и естествено, отново можеш да изпишеш името си във вътрешната част на маратонки, тениска или сак за фитнес (и още, и още).
Дрехите не са единствени. Guerlan ще гравират името ти върху бутилка парфюм само срещу 25 евро. Tiffany пък отдавна продават различни видове колиета с възможност за промяна по желание на клиента. Проблемът е в лицето на масовите производители, демократизирането на луксозните стоки и загубата на идентичността – всички имат чувството, че носят едно и също със заобикалящите ги хора.
Решението е в персонализираното брандиране. Те ще направят всичко за теб. Ти си клиентът. Твоите желания са важни. А всеки човек обича да бъде ласкан.
Затова и този фенонемен не е временен, а по-скоро доказателство за промяната в мисленето на хората – „Аз искам да се отличавам.” „Аз не съм като масата.” „Аз съм различен.” Колко познати имаш, които буквално го крещят чрез действията си, начина си на обличане и не само… Просто си плачем за признание на нашата индивидуалност. В този ред на мисли производителите наистина са открили „златната кокошка”, защото персонализирането не е обременено или ограничено според възраст, пол, националност или какъвто и да е друг фактор.