Фотоапарат за неуловими моменти: Panasonic FZ82

Можеш да имаш до 60 пъти по-близки и цветни преживявания

  • 18.07.2017
  • от Илия Темелков

Вече е нещо като рефлекс да си помислиш за смартфон, когато чуеш думата “снимка”, но това невинаги води до най-хубавите кадри. Все пак телефонът ти не може да снима на тъмно, надалеч или прекалено бързо. За тези моменти ти трябва фотоапарат, но пък торбата с обективи и тежкото тяло на DSLR-ите лесно отказва от всички артистични напъни, докато сапунерките не дават достатъчно повече от телефона. Затова има един клас апарати, който професионалистите наричат суперзуум, където попада и Panasonic FZ82. Този клас решава повечето драми със замах, като предполага да носите само него в чантата си.

Да, наистина е суперзуум, защото 60-кратен оптичен зуум няма как да се опише с нещо по-малко от супер.

Протата сред читателите ще оценят, че фокусното разстояние тук е 20-12000 mm в 35 мм еквивалент, а сензорът е 1/2.3-инчов високочувствителен MOS с резолюция 18.1 мегапиксела, светлочувствителност ISO 80-3200 и бленда f/2.8-5.9. Ако това те обърка, нека преведа - можеш да зуумнеш до 60 пъти, а снимките ти ще са с размер, който позволява да ги отпечаташ или обработваш колкото си искаш, като може да снимаш и при по-лоша светлина. За още по-нагледен пример - това долу е снимка на Луната, направена само с Panasonic FZ82 и 60-кратното му увеличение.

На практика нощните снимки не са най-голямата сила на Panasonic FZ82, въпреки че се справя геройски. В тези ситуации можеш да намалиш скоростта на затвора, тъй като апаратът има 5-осева система за стабилизация на изображението, с която снимките ти няма да са размазани. Ако все пак искаш да комбинираш огромния зуум с тъмна среда, а защо не и видео, ще ти трябва статив. През деня обаче 60-кратното приближение позволява да снимаш приятелите си, които са навътре в морето или в другия край на плажа, а ако си по планинските почивки - всички животни и птици, които са далеч от теб.

Ако обичаш да снимаш града, Panasonic FZ82 ще ти помогне да се фокусираш върху далечните детайли без никакви затруднения.

Първата стъпка в снимките е те да са на фокус, като този Panasonic има доста добра автофокусна система. Минималното разстояние, на което работи, е 1 см, а режимите му на работа са разнообразни - от засичане на лице, през проследяване на обекта, до полуръчен режим, в който “заключваш“ фокуса на конкретна позиция. По данни на Panasonic фокусирането става за 0.09 секунди, а по нашето измерване “на око” можем да кажем, че става бързо, особено когато е достатъчно светло. Понеже стават грешки, можеш да разчиташ на режима Post Focus. С него можеш да направиш снимка и чак след това да избереш къде е фокусът с докосване на сензорния екран, което е супер впечатляващо, особено при макро снимки.

Когато някой каже 4K, винаги си мислим за видео, което не е грешно - Panasonic FZ82 може да снима 4K видео (с 30 кадъра в секунда, за протата) в продължение на до 20-ина минути, като за целта ще ти трябва по-бърза карта памет. Когато започнеш да смъкваш резолюцията, се увеличават кадрите в секунда, с което можеш да правиш slow motion видеа. Само че освен 4K видео FZ82 може да прави и 4K снимки. Преди да сме те объркали, това е специален режим за апаратите на Panasonic, в който апаратът снима много бързо. В 4K Burst натискаш спусъка и апаратът прави снимки, докато не го пуснеш, така че всяко движение е запазено в кадър. Другият е 4K Pre-Burst (S/S), който започва да снима при натискане на спусъка и спира при второ, като апаратът тук записва и снимки от секундата, преди да реагираш. Накрая имаш лента с всички снимки и с един бутон избираш най-хубавата.

Самият апарат не е с размерите на смартфон или сапунерка, по-близо е до DSLR, но е по-малък и от него. Хубавото е, че няма нужда да носиш обективи, но пък цялата джаджа е достатъчно здрава и удобна.

По-важното е, че има достатъчно врътки и копчета, част от които можеш да настроиш според вкуса и нуждите си, а крайният резултат е комфорт при снимане, както и сигурност, че няма да си изпуснеш апарата.

Конкуренцията от страна на Nikon е с B700, където 4K видеото е по-кратко, докато при Canon SX60 снима само Full HD. Също така Panasonic  притежава сензорен екран, който, според нас, улеснява работата в много ситуации, докато другите модели са с подвижни екрани. Последната разлика е в резолюцията, като Nikon B700 е с 20 MP, а при Canon SX60 е 16 MP. Усещането от FZ82 съвсем накратко е приятно изненадващо. В контекста на цена от 699 лв. този апарат предлага супер функции като 4K видео и снимки, супер суперзуум и възможност да направиш кадър в почти всяка ситуация, без да мъкнеш торба с техника. Ако си по-запален фотограф, имаш достатъчно възможности да се развихриш, като вградени филтри, настройки на всеки детайл и какво ли още не, но ако не ти се занимава, автоматичните режими и системи работят безотказно.

КЛАСИКА: СНИМКА С МЕН(ТА) НА ПЛАЖА