5 неща, които научихме за секса от бг киното на прехода

Филмите, заради които изгубихме всичко детско в нас

  • 01.06.2017
  • от Илина Григорова

Ако има нещо по-притеснително от бг филмите през 90-те, това е сексът в българските филми през 90-те и след това. Легендите разказват, че те се прожектират на студентите по порно режисура, когато се подготвят за първия си дубъл. Изнасилвания, животни, неуместни разговори – какво ли не може да бъде видяно в тях. Ето и петте неща, които научихме за секса от някои български филми класики!

SEX ON THE КОЗЯК
Сексът не е секс, ако не се прави на грапава повърхност. Леглата са просто една холивудска отживелица, конспирация на мебелните компании, за да си купуваме скъпи ергономични матраци и възглавници, шити от 40 девици  на пълнолуние. Научихме от култовите кино реликви на българския преход като  „Леден сън“ и „Козият рог“ (1994-та), че

сексът, ако искаме да е истински и суров, трябва да е най-малкото върху сено, дебел козяк (може и шит от възрастни жени) или поне малко клонки и тревички от близкия шубрак.

ЕРОТИЧНИ РАЗГОВОРИ
Че диалогът в леглото е важен – това е ясно за всеки. Дори за режисьорите и сценаристите на българските филми. Няма смисъл да се аргументирам колко е наложително да се пита „ прибра ли млякото“ или дали сметката за ток е платена точно в момента, в който се настройваме да покажем любовта си един към друг. Като светъл пример за важността на диалога и речевото богатство ще ви припомня сцена от филма „Вагнер“.

Героинята на Алекс Сърчаджиева е порядъчно опъната на стена в конюшня (е, къде другаде?).

Отзад нежно я е притиснал нейният любим, който се опитва да я предразположи под зоркия поглед  на един кон. Тя: „Как е твоето име?“ Той: „Рихард!“ Тя: „Рихард е също много хубаво име за куче.“ Той: „Да.“

ЛЮБОВТА КЪМ ЖИВОТНИТЕ
Не е нужно да ви припомняме най-запомнящата се секс сцена от български филм. Лентата „Граница“ се е запечатала в съзнанието на десетки, хиляди невинни българи, които не са знаели какво ще ги сполети, когато си пуснат тази иначе несъмнена класика. Неоспорим е приносът на тази творба към каузата за защита на животните. Може да се каже, че в България защитата на животните започва точно след излъчването на този филм. Именно след като са станали свидетели на сцената, в която клет войник изнасилва още по-клета коза, хиляди решават да посветят живота си в битката срещу насилието върху животни.

ЗАЩО С ЛОШО
Като цяло българските филми, особено тези в мътните години на прехода, имат силно възпитателна, насочена към съхраняване на детското творческа стойност. Те имат за цел да покажат, че сексът е лошо нещо, особено ако се прави с неприятни младежи, идващи от някое ТВУ. Жените често се отдават на интимни ласки с широко отворени от ужас очи, издайнически звуци, подсказващи, че тази работа хич не е приятна, и се опитват да се измъкнат от кофти ситуацията, в която са изпаднали. По брой на изнасилванията в български филми ние може би ще скрием шапката на всички останали жалки чуждестранни кинопродукции.

ОЩЕ ВЕДНЪЖ ОТЗАД
„Искам Сашка на задна прашка“, изпяха преди време от  „Ъпсурт“.

Но този лайтмотив на лирическия герой е застъпен в българските филми далеч преди Хазарта и компания дори да получат вдъхновение за него.

Една определена... как да се изразим по-меко... назадничава поза бе доста любима на българските автори в първите години на демократична свобода. В чести случаи може да видим жената опряна на най-различни съоръжения – с лице и ръце към стената на я някой обор, я на някое купе, я на някой съвсем обикновен апартамент. Винаги с поглед вперен в бъдещето, докато зад нея усърдно работи настоящето. Отдавна знаем, че българската жена крепи на плещите си семейното огнище, но истината е, че тя също така подпира с длани и бъдещето на това огнище. Хвала!

Толкова са секси злодеитеот филмите, че заради тях минаваме в лагера на лошите.