Next Door Fair

Три дами говорят и правят нещо важно по въпросите за локалната храна и Хранителната революция

0 коментара Сподели:

Елена Ненкова

Яна, Криси и Дори са три особено приятни дами, които срещнахме в задния си двор (на „Раковски“ 145, редакционния адрес). Спретнали малко събитие по повод Food Revolution Day (инициатива на популярния Джейми Оливър), те събраха съседи и приятели, с които да си поговорят, пък и да похапнат нещо вкусно, приготвено от тях на място. От дума на дума разбрахме, че това е само началото – от есента Яна, Криси и Дори стартират уебсайт, който ще ни помага да намираме местно произведени продукти, където и да сме.  

Къде се намерихте, момичета? Каква е идеята ви?
Яна: Всъщност и трите живеем тук. Прекарваме доста време заедно покрай децата си и постепенно стигнахме до извода, че споделяме много общи интереси и възгледи, така че бихме могли да направим нещо смислено заедно.
Криси: Решихме да направим Next Door Fair, онлайн платформа, в която да дадем възможност на по-малки производители да направят собствен магазин и да продават стоките си. Естествено предварително ще селектираме това, което предлагат, за да може до потребителите да стигат само продукти с ясна история и произход. И не говорим само за храни, а за всичко, произведено в твоя периметър. Работих като графичен дизайнер за компания, която произвежда дрехи от органичен памук, и по този повод имах възможност да следя теми като органично производство, земеделие и устойчив бизнес – неща, които поначало ме вълнуват.

Тоест заставате с името си зад всеки един от продуктите?
Я: Да, точно това е идеята. Сблъскахме се с един много наболял проблем – изключително трудно се намират местно произведени продукти, защото пазарът е залят от многобройна нискокачествена продукция с неясен произход.
К: Вече имаме първоначален лист с български производители, но в никакъв случай не искаме да ограничаваме този сайт в рамките на нашата държава. Идеята му е, че когато човек се локализира, независимо къде се намира, трябва да има възможност да открие продуктите, които се предлагат наоколо. Ще може също така да види какви събития се случват наблизо, пък и да намери малки квартални магазини.
Дори: Със сигурност знам, че назря моментът да направим нещо, в което вярваме  и  което ще бъде полезно за съседските общности.

Някъде се дават милиони, за да се каже, че някаква разтворима супа сплотява семейството, но това не е ок.

На какви интересни или необичайни продукти попаднахте, докато проучвахте местното производство?
К:  Зелено българско сирене. Иначе Моравско село имат много хубави традиционни продукти. Краставиците им например не могат да бъдат сравнени с такива, купени от която и да е верига супермаркети. Говорим за един наистина забравен вкус на зеленчуците.

Какви са предимствата на локалното производство?
К: Добре е да знаем, как са  произведени продуктите, които купуваме, какво е коствало тяхното производство, колко километра са изминали до нас.
Предимството на това да купуваме продукти, произведени в близост, е че подкрепяме хората, които са близо до нас, което пък подпомага цялата общност. Избягваме риска да купуваме продукти от страни, които са с по-свободни екологични и социални закони.
Я: Европейският съюз в последните години забрани доста добавки и подобрители, както и тестове върху животни. Съответно компаниите, които искат да продължат по този път, изнасят производството си в третия свят.
К: Далеч сме от мисълта, че всичко, което използваме, трябва да е произведено локално. Има неща, които е невъзможно да бъдат такива. Въпросът е да не купуваме например чесън от Китай, като може да си купим местен.
 


Разкажете ми повече за Food Revolution Day?
К: Това е инициатива на Джейми Оливър, в която може да се включи всеки. Няма ограничения как да се отбележи денят – дори може да поканиш приятели вкъщи и да го обявиш за Food Revolution Day. Нашето меню беше избрано от рецептите на Джейми – царевична тортия, пиле фахитас, гуакамоле, салса и печени картофи с подправки. Всичко приготвихме в нашата така наречена кухня на открито – на двора.  Много добре се получи.

Донякъде идеята на вашето събитие се опира на добросъседството. Cмятате ли, че има почва навсякъде?
Д: В нашата сграда може и да изглежда, че се познаваме всички, но това е само на повърхността. Има съседи, които никога не са идвали на двора, но благодарение на това събитие дойдоха и се запознахме. Това е идеята – храната обединява, знаете, никой не обича да се храни сам. Пък и на такова събитие най-малкото може да се коментира вкусът на ястията, което е пък тема на разговор, която да подхванат хората и да се опознаят.


В какво друго се изразява хранителната революция на Джейми Оливър?
Я: Той направи истинска революция, що се отнася до храненето в училищата. В България си мислим, че това, че децата ни ядат готвено в училище, е страхотно, но всъщност бюджетът, с който разполагат училищата, е толкова малък, че храната, която се готви, е от продукти под всякаква критика. В Англия той успя да постигне нещо голямо – в много от училищата менюто е променено.

Гледала съм фрапиращи предавания, в които той отива в Щатите, показва на децата домат и те не знаят какво е.

Показва кетчуп и всички го назовават. Ама кетчупът се прави от домати. Показва суров картоф и никой не знае. Показва пържени картофи и всички „ааа, това са картофки“. Представете си броколи например що за мистерия е. Тук за щастие нашите деца все още имат пряка връзка със селата и знаят кое какво е – познават домашните животни и продуктите не са им чужди, но нямат култура на хранене – кое е полезно, кое не. Хранителната революция е в посока информираност с какво да се храним.
Д: Вечното оправдание за нездравословното хранене е забързаният начин на живот. Идеята на Хранителната революция от своя страна се опитва да докаже, че може да се готви вкусно, разнообразно, бързо и без храната да е полуфабрикат. Важен е не само външният вид, а и вътрешното ни здраве. Пък и това да общуваме чрез споделяне на храна.
К: Искрено се надявам тези идеи да се разпространят, а събития като Food Revolution Day да са хубав повод  хората да се съберат и да останат с приятната емоция от това.

Next Door Fair може да откриете и във Facebook.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *