Tips&Tricks за онлайн шопинг: как да имаш всичко, което искаш

Shoppaholics unite! Ние влизаме в ролята на пътеводната светлина в предпразничното пазаруване

  • 28.11.2019
  • от редакторите

Добре, имаш право, може би прибързваме. Наистина има малко по-малко от месец до Коледа. Няма как обаче да не забелязваш вече подаващите се от всички страни шопинг оферти. По магазините и в сайтовете - изкушенията са навсякъде, а за да им устоим, знаеш... трябва да се отдадем. Често ти показваме най-добрите находки, но този път ще сме твоят шопинг гид в малко по-различна посока.

Ето как да пазаруваш възможно най-ефективно и безпроблемно, като разбереш какви са правата ти като потребител в границите на Европейския съюз: 

Не всичко, което блести, е злато 

Или поне така гласи една от най-известните поговорки. Колкото и явно да изглежда на пръв поглед, ако нещо ви изглежда твърде хубаво, най-вероятно сте прави. Особено в интернет е пълно с хора, които биха сграбчили всяка възможност да ви измамят. Затова се уверете, че невероятната оферта, на която сте попаднали, не е само прах в очите. Все пак едва ли е възможно мечтаните ти обувки, които иначе са цяло състояние, да са на безценица точно в този сайт. Другият неприятен момент, който може да възникне, е артикулът да дойде повреден.  В този случай на помощ идва Директивата относно потребителските права в ЕС, която гласи, че през първите шест месеца (или по-дълъг период в някои страни) потребителите могат дори да възстановят стоката без да се налага да доказват, че дефектът е съществувал при покупката (но се е проявил впоследствие). Ако закупената стока обаче просто не е вашата, то имате право да я върнете в рамките на 14 дена и да ви бъде възстановена пълната заплатена сума. Не забравяйте, че последното не важи при покупките във физическите магазинини.

Списък за всичко 

Познато ни е чувството - знаеш, че точно в момента имаш точно тези средства и си готов да харчиш до дупка. Това усещане обаче често води до безразсъдни покупки ала "Абе, това защо го взех?" или "Тази блуза няма да види бял свят!". Затова е хубаво предварително да решиш какво точно искаш, защо го искаш, да го отбележиш в списък и да знаеш, че търсиш точно него, а не онази красива вазичка, която се появи в изскачащ прозорец от нищото, докато скролваш в любимия си онлайн магазин.

Виж повече: Go Travel: 5 начина да пътуваш по-лесно и по-евтино

Добавяй в любими и просто почакай

И след като говорим за импулсивни покупки, е хубаво да споменем и този трик на самоконтрола. Всеки сайт за онлайн пазаруване има т.нар. кошница и в нея можем да запазим всичко, което ни е харесало, за да го дебнем на намаление. Така не само със сигурност спестяваме пари, но и във времето

ще видим дали този артикул наистина ни харесва и дали още искаме да го притежаваме. 

Винаги чети условията на който и да е сайт

Не може да се опариш, ако знаеш с какво се захващаш. Не само физическите, но и онлайн магазините предлагат такива за всеки клиент. Да, едва ли често влизаш да ги четеш, но ако го направиш, можеш да си спестиш куп главоболия. А ако в тях откриваш нещо нередно или има дупка в информацията, това веднага трябва да те накара да се зачудиш дали не става дума за поредната измама. Търговската гаранция е твоят последен вариант, когато все пак смяташ да рискуваш, но искаш да се защитиш от подобен проблем. Тя не е нужно да се споменава в общите условия, но е писмена и се прилага към покупката. Именно заради това Директивата относно правата на потребителите, защитаваща потребителите в ЕС, ни напомня, че магазините или производителите често предлагат такава гаранция, която е включена в цената на продукта или се заплаща допълнително. Ако тя съществува, то почти на 100% ще открием информация за нея в условията на онлайн магазина. Тази гаранция обаче  може да осигури по-добра защита, но никога не може да замени или да намали вече съществуващата двегодишна гаранция, на която всеки потребител на ЕС има право. 

Знай правата си 

Колкото и съвети да дадем, истината е, че никога не може да си 100% сигурен в покупката си или в дадения търговец. Затова е важно да знаеш правата си и най-вече че законът винаги е на твоя страна.

Като европейски потребител ти имаш много повече права, отколкото някога си очаквал. Те са създадени, за да бъдеш защитен в онлайн и офлайн пространството, както и в рамките на ЕС.

Част от тях са свързани и с твоята защита при пазаруване, като гласят, че всеки гражданин на Съюза може да се възползва от минимален период от две години след покупката, в който да сигнализира на търговеца за дефекта на стоката или да върне всяка закупена онлайн стока в рамките на 14 дни и по този начин ще му се възстанови пълната заплатена сума. Изключение тук обаче правят покупки от рода на храни или стоки, изработени по поръчка или явно персонализирани  Една от големите промени е, че находките "втора употреба" вече също попадат в списъка със стоки, за които можем да получим обезщетение, стига отново да са закупени в интернет. Когато ги открием и купим от частно лице, това правило отпада. Ако искаш да научиш повече за тези и още твои права, ще ги откриеш на сайта на #yourEUright

А ти виж как да банкираш like a pro 

Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.