Хайме Айон

Испанецът е сред най-споменаваните имена в дизайна през последните години

0 коментара Сподели:

Хайме Айон

Причините са разнообразни по форма, материал и мащаб – керамики, мозайки, играчки и шантави концепции за интериорен дизайн. Всички те бягат далеч от индустриалния дизайн, чиито правила научил в университета и побързал да забрави. Работата на Хайме е дизайн, с пълното право да бъден наречен изкуство.  

Препратки в дизайна

Хайме Айон, дизайн

 

Хайме Айон създава колекция фигури за испанската марка порцелан Lladr. Дизайнерът е известен именно със своите оригинални предмети с декоративна стойност, които успяват да провокират фантазията на наблюдателя. В работите на Хайме често има препратки, любовникът, герой в тази колекция, носи модела обувки, който дизайнерът създава за Camper. Включени са елементи от стари негови работи като столът от Showtime колекцията. Обектите му търпят развитие, събират се в един и въобще си комуникират много успешно.

Музеен интериор

Хайме Айон, дизайн

 

Още един проект на Хайме Айон извън Испания. След като редица марки като Camper и Swarovski му повериха интериорната концепция на свои магазини, музейното пространство сякаш не е особено предизвикателство. Мястото е холандският Groninger Museum, който беше реновиран през 2010. Финалните щрихи на информационния център са лесно разпознаваеми – тъмни фотьойли от колекцията Showtime. Светлината идва от десетки лампи, които висят от кръгъл огледален панел на тавана. Хитрият трик с огледалото дава привидна супервисочина на помещението, което напълно променя усещането вътре. Част от предметите са направени специално за проекта – огледала, поставки за списания, както и голяма ръчно изработена и изрисувана порцеланова ваза в центъра на помещението. Да наемем Айон да спретне по своему Софийската градска библиотека?  

Животински видове

Хайме Айон, дизайн

Маймуни, мечки и патица са вдъхновение за колекцията The Baccarat Zoo. Порцелан и кристал са материалите, които намират общ език в ръцете на Хайме Айон. Дизайнерът така е третирал материала, че да постигне матово покритие отвън и гланцово отвътре. Декоративните животински видове бяха показани наскоро на годишното мебелно изложение в Милано. Те са едновременно симпатична кутийка и декоративен предмет. Цветовете не са случайни – мечката е с цвят на мед, сякаш да напомни репутацията й на виден любител, а синият цвят на патицата напомня жизнената й необходимост от водно местообитание. Все пак, ако багрите ви се видят кичозни, има опция да останете на базовия бял цвят за материалите.

Средиземноморски дигитален барок

Хайме Айон, дизайн

 

Заглавието всъщност е името на първата самостоятелна изложба на Хайме Айон през октомври 2003 в David Gill Gallery, Лондон. В общия случай подобно определение извиква в главата ми картинки на почти безобразен кич. В крайна сметка експонатите са керамични обекти, които претендират да създават напълно нова среда – сред гигантска цветна гора от извисяващи се скулптури с идея да наподобяват дървета и кактуси, и съответно цяла гора, са разположени миниатюрни бели птици и прасенца. Езикът, на който говори дизайна на Хайме, е по детски образен. Споделя, че рисунките по стените са картини от детството му в Мадрид, разкривени маскирани хора, чиято основна роля е да бъдат враждебни наблюдатели.

Спектакъл от материали

Хайме Айон, дизайн

Хайме нарича тази колекция Showtime, а вдъхновението идва от старите мюзикъли на Метро Голдуин Майер. Явно Фантомът от операта и Клетниците индиректно са отговорни за крайния резултат, смесица между елегантни класически форми в едната част и минимализъм в другата. Иновативна в случая е често неприемливата комбинация между пластмаса и кожа (във фотьойлите), а колекцията е допълнена от порцеланови фигури, които могат да играят ролята на вази или просто на декоративни елементи. Цялата колекция стъпва на идеята, че няма несъвместими материали, просто трябва да се намери точката, където те се комбинират естествено и в случая елегантно. 

Защитна черупка

Хайме Айон, дизайн

 

Диванът е сред последните проекти на Хайме за датския бранд Republic of Fritz Hansen. Първоначалната идея била създаването на дизайн, който наподобява черупка – здрав материал отвън и мека приканваща вътрешна част. Резките прави ъгли нямат място. За всеобщо учудване експерименталният испански вкус и чистият дизайн, с който са популярни датчаните, са намерили диалог. Цветовете, в които е възможно да го видите, са точно десет, а личните ни фаворити са червено, светло сиво и черен шоколад. Всеки от трите елемента – външна, вътрешна част и декоративни възглавнички, е хармонична комбинация от тон и текстура. Диванът е вече в продажба (fritzhansen.com) срещу близо 8000 евро. 

Сподели:
Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *