Когато и луната спи, а ти броиш овце до припадък…

На лов за мелатонин и няколко съновидения

  • 12.06.2017
  • от Стефани Калчева

Много неща човек неглижира в грижата за себе си, докато още е млад и определени навици не му се отразяват. Със сигурност доскоро не си умувал как да си подобриш съня, но след няколко години стрес на работа, квартири, кредит и натрупана умора, въпреки общото изтощение, може и да не успееш да мигнеш цяла нощ. Или да спиш, но на пресекулки и некачествено.

ХРАНА
Като за начало не яж директно преди лягане, защото храносмилателната ти система ще е твърде заета да обработва това, което си й подал. Съвсем наскоро разбрах, че гроздето е единственият плод, който съдържа мелатонин, а изварата съдържа триптофан, който кара тялото да изпитва нужда за сън.

Може би по-лесно е да се изброи какво не е препоръчително да се консумира вечер – не на мазната и пикантна храна! Тя води до повишаване на отделянето на ендрофини, което е обратното на това, от което се нуждаем преди лягане. Освен, разбира се, в кафето, кофеин има и в много сладки храни.

Предвид летните жеги, които се задават, голяма разнообразна салата и ядки е много добър вариант, който не натоварва храносмилателната система.

ОБСТАНОВКА
Тук се включват много неща, някои от които подценяваме често – от удобен матрак до достатъчно кислород в стаята, в която ще спим. Около 20 градуса е температурата, която е идеална за пълноценен и здрав сън, затова особено сега, в топлите дни, можеш да отвориш прозореца през нощта.

И тъй като спалнята е нашият храм, където си почиваме и се възстановяваме за следващия ден, тя трябва да е уютна, за да може подсъзнателно да я асоциираме с нещо успокояващо и приятно, където съзнанието се отпуска в блажен сън. А, да, пий си магнезия!

ДЗЕН РИТУАЛИ
Всеки ще се открие в различни от изброените, макар неслучайно да са универсални. Дълъг душ преди лягане, последван от домашна ароматерапия, отпуска като нищо друго.  Масло от мента и дори самият процес на втриване спира всякакви натрупани тревожни мисли.

Психическата умора е най-големият ни враг, преди да си легнем, затова кратка домашна йога/медитация, четене на книга, билкови чайове и всякакви дейности, различни от светещ екран на лаптоп или телефон, са препоръчителни.

Помисли си преди лягане за нещо хубаво, което ти се е случило. Помисли за нещата, които ти носят удоволствие и които обичаш. За хората, които те карат да се усмихваш. За малките успехи и за уханието на летните дъждове. Не се фокусирай върху онова, което си можел да не кажеш или направиш, то така или иначе вече се е случило и дълбаенето по този въпрос не те води там, където ще се чувстваш удовлетворен.

Така и така животът е кратък сън, нека да е пълноценен…

Споменаваме фестивалите, заради които ще пропуснем съня.