ЪПСУЛЮТНО ЪПСУРТ

Докато се разчиства пушека, след експлозията на новото безкомпромисно добро парче на Ъпсурт „Ослушай се”, двама очевидци на събитията по заснемане на видеоклипа му - Тео Чепилов и Кирил Христов решиха да разкажат спомените си от онази нощ

0 коментара Сподели:

От съображения за сигурност част от историите са подложени на жестока автоцензура, а цитатите са базирани на мъгляви спомени. Нито авторите, нито групата поемат отговорност за думите и действията си и жестоко се разграничават от тях.

 

„А точно на време идвате – ей сега вдигат конструкцията и може всичко да се срути”. С тези думи и широка усмивка на уста ни посреща Бат Венци пред студиото, докато вътре тече усилена видео-продукция. Все пак действието се развива някъде в складовете на индустриалната зона до летището, така че поради известно лутане с дюд-мобила, докато стигнем до правилната сграда сме изпуснали началото на снимачния процес. На входа са Хазарта и Буч – единият е трезвен като Дзукеро, другия вече е във висока фаза на опиянение. Налага се да наваксаме и понеже трезвеност имаме в изобилие, се съгласяваме да дегустираме по чаша уиски. Буч има повод – току-що е научил, че ще става баща на момиче – вторият от групата, който е изпълнил биологичната си мисия след Хазарта. Буч е на върха на щастието, но известно притеснение се забелязва в погледа му – все пак идва края на една епоха. След 17 години прекарани в правене на уникални песни и още по-уникални простотии, Ъпсурт са в по-добра форма от всякога – Хазарта даже е свалил 20 килограма и изглежда сякаш групата си е взела нов вокал от някое реалити шоу. Именно скорошното участие в Dancing Stars е една от причините за топ-теглото му – виновни са безкрайните денс тренировки всеки ден.

Докато чакаме да се подреди осветлението за поредния дубъл, Киро пита Хазарта за новата песен – странно, но парчето е пазено в сериозна тайна. Хазарта, типично в свой стил, му отговаря с думите: „Значи това е единственото парче без „брат” в текста”. Историята естествено е провокирана от последните му реалити приключения – участието му в танцовия формат е обект на дружески шарж от страна на останалите. Ицо обяснява мотивацията си да влезе в шоуто с думите: „Аз се записах в DancingStarsот любов към танца, разбира се, но имах и няколко неотложни нужди”. Това не спира смешките по негов адрес. 

Венци даже подхвърля, че с новите си кръшни движения Ицо им разваля лайв шоуто, което, ако не броим балета, е концептуално статично.

В този момент влизат мацките от балет „Нова” и при вида на екипчетата им разговорът спира за секунда – садо-мазо хеви-метъл костюмите са оскъдни откъм черна кожа, но пък изобилстват от метални вериги и болтове, които стърчат на правилните места. Жени, дългогодишната приятелка на Ицо се приближава и Буч съвсем несъзнателно я хваща за стърчащите от сутиена болтове, след това се извинява сконфузено – всички се разсмиват – става ясно, че малко по-рано Венци е направил абсолютно същото. Темата се връща към музиката – Ицо разказва колко е впечатлен от албума ZLA10 на 100 Кила и го обявява за най-добрия БГ хип-хоп албум на всички времена, но след като Венци заковава, изпълнителите на „Сутрин ставаме” като „Агне и Моисей, още известни като Дует „Посейдон” няма как разговора да остане сериозен. Накрая след кратка разходка из рап-изцепките на миналото, Ицо коментира: „Това за упоритостта и постоянството явно не е истина – глей ги, 30 години записват парчета и са си все така зле.”

Време е Ъпсурт да заснемат първия си табан – влизаме в студиото и чак сега осъзнаваме мащаба на продукцията. В средата на саунд-стейджа е построен декора – стая, която спокойно може да се намира зад завесата на бара в Туин Пийкс: стените са покрити с криви тапети на демонични шарки, мебелите биха разплакали от щастие всеки руски олигарх, осветлението премигва злокобно, а в единия ъгъл разбира се има пилон. Цялата конструкция е наклонена под 15%, което не звучи като да е много, но когато камерата е закрепена перпендикулярно на пода, всяко накланяне встрани изглежда като зрителна измама – Ицо и Венци пробват движения стил Майкъл Джексън и предизвикват овации пред контролните монитори. Буч не смее да мръдне, защото явно вече гравитацията му идва в повече. 

Режисьор естествено е Валери Милев – злият гений зад най-зловещите клипове на бандата като „Бела жига”, „Мрън-мрън” и „Искам твойто тяло”. След като най-накрая е доволен от картинката, Валери Милев дава знак и Ицо, Венци и Буч влизат в хип-хоп режим. Чак сега ми прави впечатление, че напук на съвременните приоми в рапа според, които стайлингът е превърнат в религия, Ъпсурт са със собствени дрехи и рязко се различават един от друг, което всъщност стои страшно яко. Детайл, наистина, но той издава много за отношението им към живота. След вокалното интро влиза бийта на парчето и очите на Киро се разширяват, той почва да подскача доволно под граничещите с дъб-степ звуци и екзалтирано ми повтаря към десет пъти в ухото: „Копеееееле, веееелико е!”. Текстът също докосва нерв, по онзи начин, който само Ъпсурт умеят – социален коментар, докарващ тъжен смях. На контролният монитор се виждат предимно цветни петна, които влизат и излизат от фокус, лицата на Ъпсурт са криви, а телата им предизвикват законите на гравитацията. Това спокойно можеше да е клип на The Prodigy.

През цялото време не мога да спра да си мисля колко различен е звукът и визията на парчето на фона на цялата възхвала на лятото в БГ рапа.

От друга страна кой, ако не Ъпсурт да счупят схемата. Още от първото си парче в ефира – скандалната пропаганда „Нон стоп”, момчетата не са спряли да се бунтуват. Спомням си, че тогава даже в първите сто касетки от тиража имаше подарък – листче, а Хазарта ми е разказвал, че рекламната кампания се е състояла в няколко плаката за албума Боздуган, но пък разлепени на правилното място – печално известния сектор Баба Яга. Дори когато правеха песни с продуктово позициониране Ъпсурт не спряха да звучат екстремно – ако не знаеш какво точно е „3 в 1” ще си помислиш, че песента възхвалява всичко друго, но не и кафето. Сега обаче този период е останал в миналото – след края на дубъла всички отново се събират около масата с напитките и темата неусетно се измества към парите.

Оказва се, че цялата продукция – декорите, кино камерата, даже кетъринга (който не е никак малко перо в разходите), са сглобени с лични средства от Ъпсурт. Хазарта и Венци разказват през какви случки са минали, за да съберат сумата, но всъщност звучат щастливи. По късно, когато си говорим за филми Ицо прави подмятане в тази посока като разказва за компанията Digital Domain, която спечели „Оскар” за специалните ефекти на „Живота на Пи”, но в процеса по правенето на филма фалира: „Виж какво значи толкова да обичаш изкуството, което правиш, че чак да си дадеш последната стотинка, само и само да стане най-доброто възможно”.

Странно, но след това разговорът придобива сериозен характер – Хазарта разказва как е планирал да прекара лятото на спокойствие в Арапя, но вместо това през последните няколко дни е минал 4000 километра. Освен това толкова се е вбесил от политическата ситуация, че е отишъл сам на първия протест пред Парламента. Известно време Ицо говори разпалено за политика, но после прави поредния отрезвяващ извод: „Проблемът е, че българите няма около какво да се обединят – няма едно нещо, което всички да искат”. Темата се измества към ширещата се неграмотност и някой разказва как интериорният дизайнер на Илиана Раева й казал, че нейната къща е първия дом на човек с възможности, в който е поръчана библиотека. Междувременно нови гости се присъединяват към партито – Дикси и Марин от Vendetta минават за по бира. Оказва се, че двете банди подготвят съвместен лайф, на който смятат да меш-ъп-нат рап класиките на Ъпсурт с хард-кор саунда на Vendetta – събитието се гласи някъде за тази есен и със сигурност само новината за него ще накара сърцата на ценителите да забият по бързо. Освен новия клип, Ъпсурт готвят и друга изненада за феновете – пускат лимитирана дизайнерска серия дрехи РСПКТ. Има няколко мостри, които са с щампи „Ъпсурт” и „Бела жига” с картинка на спортен соц автомобил. Дикси, който е собственик на най-добрият стрийт-уеър магазин в София BlokShopразглежда с професионален интерес дрехите, обръща т-шъртите, проверява козирките на шапките – накрая присъдата му е, че материите и изработката са добри, пожелава успех на модната линия, която ще се продава през онлайн магазина на лейбъла Facing The Sun.

Валери Милев излиза да глътне чист въздух – за първи път от часовете, които сме там. Използвам случая да го похваля за визията на клипа, а той типично в свой стил реагира умерено цинично. Разказва ми, че на фона на епичния снимачен процес, през който е минал по време на клипа „Бела жига” това тук нищо не е. Може да сте изпуснали историята, така че нека да я разкажем пак – Любчо – човекът, който играе лудия шофьор на жигула, всъщност май не е нормален в класическото значение на думата и извън снимките. Валери си спомня как, докато снимал последния филм на Жан Клод Ван Дам в Долна Малина му е направило впечатление, че човек с безобразно дънково яке и джапанки седи всеки ден начело на зяпачите – перфектният типаж за клипа на Ъпсурт. Когато го заговорил и му предложил да го снима, Любчо се превъзбудил и му обяснил: „Ей, скивай как се подреждат нещата – първо Жан Клод, сега и туй”, при което му показал автограф от екшън героя на ръкава на якето си. За малко Любчо да не успее да стигне до звездна слава, защото се приближил опасно близо до къща, която трябвало да експлодира и само бързата реакция на Валери Милев го спасила. Типично в свой стил, режисьорът коментира случката: „Остави, че ще умре – за малко да развали кадъра.” Проблемите не свършили дотам. Оказало се, че макар и аматьор Любчо притежава качествата на голяма звезда – поискал парите си предварително, настоявал да спи в хотел, прекалил с дискотеките и после спорел с режисьора стил „ти на мене не ми обяснявай”. Истинските полицаи, които се намесили в преследването на фалшивите коли със сини лампи в клипа били бонус от съдбата. А как е обяснил на служителите на реда защо има така необходимите за специалните ефекти достоверно изглеждащи макети на бели полицейски астри в багажника, само Валери си знае. След поучителната история Валери се връща в естествена среда – на снимачната площадка. Присъединявам се към Венци и Буч, които естествено си говорят за коли. Буч защитава соц автомобилостроенето, Венци го иронизира: „Жигулата е най-здравата кола на света – караш 80 000 км, после сменяш двигателя – караш още толкова, сменяш купето, после караш още толкова и купето изгнива.” Буч се опитва да разсъждава по темата, но е посечен от Хазарта, който припомня историята как само веднъж са имали служебна кола на бандата и именно той е минал през трамвайна бутка за билети с нея. „Искал да да си купи билет…ама с кола”, коментира Венци, а Буч се опитва да се защити: „Бях млад шофьор…пиян”. Това естествено е една от онези истории, които по-добре да не се разказват като преследването на магистралата след тръгнало на зле участие или сватбата на Хазарта, приключила с масов бой, в който сред потърпевшите са Румънеца и Енчев. Затова и повече нищо няма да кажа, даже май това, което издадох е прекалено.

В разгара на Третата вълна на бг рапа неминуемо се стига до състоянието на сцената в момента – забелязва се небивал бум на хип-хопа, даже за първи път всички артисти са се обединили в БХХА – Българска хип-хоп асоциация.

Ъпсурт също подкрепят идеята – даже са едни от малкото топ артисти, които пеят на концерта-обединение на асоциацията. Ицо не пропуска да добави малко ирония, преди да е станало прекалено патетично: „Евалата за услията, които полагат. На мен просто винаги ми е било по-лесно да направя една песен, отколкото цяла асоциация.” За да илюстрира част от парадоксите на сцената, Венци разказва как с Шлеви (четвъртият от Ъпсурт и до ден днешен най-добър приятел на момчетата) отишли на концерта на американската рап легенда Keith Murray в София, платили си като съвестни граждани 50 лв. за вход и застанали пред сцената. Имало към стотина-двеста души публика, но един от организаторите излязъл пред микрофона и обявил, че Keith Murray няма да излезе да пее, защото са продадени само два билета. „И ние с Шлеви такива неловко се спогледахме”, смее се Венци, който е в уникалната позиция да вижда музикалния бизнес в България от всички страни – като изпълнител, композитор, продуцент и човек със заведение – той е един от собствениците на единствения клуб за черна музика в България Sugar, наричан от рап феновете „Храма на хип-хопа”.

Когато се връщаме в студиото разбираме, че сме изпуснали частта с танци на пилон и разветите коси на Мария Дрангова – момичето със големите сини очи в клипа, която също така е изпяла и женските вокали. Киро се тръшка като малко дете, мен също ми е кофти, но се опитвам да се държа по-мъжки и само псувам под мустак. Но не сме се прецакали тотално – предстои може би най-интересната част от клипа – така нареченото „чупене на четвъртата стена”, когато реалността рязко влиза във филма. В случая стената буквално трябва да се разцепи и човек, носещ поднос да влети на снимачната площадка и да започне да разбутва всичко по пътя си. Този сегмент във видеото се снима с подръчни средства, сред които и мобилни телефони, а Валери Милев обикаля сред всички хора от екипа и им дава инструкции да не се смеят и да изглеждат стреснати. Ние – двамата кибици – също се вълнуваме, защото най-после ще свършим нещо по-полезно от това да търкаляме бутилки. Изведнъж стената наистина се пръска, навсякъде се разхвърчава талашит, а каскадьорът притичва по декора, успявайки да събори пилона със все мацката на него и да предизвика реакция на шок и ужас в Люси Иларионов, който се е вживял в ролята на режисьор на клипа. Цялото нещо се случва толкова бързо и изглежда толкова истинско, че когато гневна тълпа от грипаджии настига момчето с подноса, очакваме наистина да го убият от бой. След края на дубъла Киро се приближава до Валери Милев и с блеснали очи се примолва да му каже какво има в подноса, за който се води цялата тази битка. Валери Милев се ухилва зловещо и му отговаря, че в подноса има…(цензура).

Самия клип на бандата можеш да гледаш тук.

Сподели:
Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *