„Фаворитката” и схемите за власт в един абсурден дворец

Как се злоупотребява с един монарх

  • 18.02.2019
  • от Антония Руменова

Годината е 1711, а британският трон се заема от кралица Анна, последният монарх от династията Стюарт. Наскоро тя е назначила своята бивша камериерка Абигейл Хил за пазителката на тайната кесия и по този начин е обърнала съдбата на старата си довереница Сара Чърчил, херцогиня Марлборо, която е била сред най-близките ѝ съветници. Такова е историческото свидетелство, но то е само повод за заигравка с кралските маниери в последния филм на гръцкия режисьор Йоргос Лантимос – „Фаворитката”.

До известна степен Лантимос е избрал лесна мишена. Прицелва се в ера, погрешно свързвана с милосърдие, но е истински фарс от политически интриги, в който плътските и държавните дела се смесват. Но Лантимос в колаборация със сценаристите Дебора Дейвис и Тони Макнамара успешно жонглира с правилата на историческата комедия и ни представя нещо повече от филм за силни жени.

Дворът на кралица Анна е населен от суетни същества с високи къдрави перуки и напудрени лица. Забавляват се с клюки, състезания с патици и хвърляне на развалени плодове по голи хора. Във времена, когато властта е предимно в ръцете на мъжете, Анна (Оливия Колман) е държавен глава на една от най-знаковите европейски държави и нейните решения предопределят бъдещето на цивилизования свят. Но това е само на пръв поглед.

 

Зад фасадата на короната се крие една инфантилна жена с подагра, която има нужда от непрекъснати грижи и внимание.

Това я превръща в лесна плячка за опортюнисти, които са готови да бутат инвалидната ѝ количка и да играят с личната ѝ менажерия от зайци, стига да определят политиката на Англия. Битката за манипулиране се превръща в дискретен еротичен триъгълник между двете придворни на кралицата Абигейл Хил (Ема Стоун) и Сара Чърчил, херцогиня Марлборо (Рейчъл Вайс). Мъжете в историята съществуват, за да бъдат заблудени, използвани и изиграни. Те са по-скоро средство за комедия, което в един момент става излишно.

 

Кралицата има нужда от майка, любовница и приятелка, а в тази роля идеално се вписва Сара Чърчил.

Тя е олицетворение на стоманена решителност и безстрашното присъствие, с което респектира и приятелите, и враговете си. Познава кралицата още от дете и с годините е завоювала позицията на най-верния ѝ съветник, който едновременно масажира възпалените ѝ ходила, споделя ложето ѝ и взема важни държавни решения. Рейчъл Вайс брилянтно влиза в ролята на жената с твърда ръка, която задвижва всички интриги и забива пирон в ковчега на патриархалността.

Третата страна в триъгълника е Абигейл Хил, братовчедка на Сара, която пристига в двореца, покрита с кал и пълна с амбиции. Естествената невинност и момичешко излъчване на Ема Стоун отлично успяват да скрият хитрата лукавост на героинята ѝ. Абигейл играе мръсно, тъй като животът я е научил, че за да изплуваш от дъното, трябва да минаваш през трупове. Бавно и постепенно тя научава как да се възползва от положението и с кого да сключи съюзи, базирани на общи интереси и взаимно отвращение.

Работата на кинематографа Роби Райън е да подчертае тези нюанси в поведението на персонажите чрез използването на широкоъгълни лещи. Дори най-ясните композиции в лентата са пречупени чрез ефекта „рибешко око” и се обръща внимание на несъзнаваното злорадство и бруталността. Обърнатите ъгли и играта на близост и дистанция внушават покоряване, подчиняване и силна жажда за власт.

Детайлите са допълнени и от дизайнера на костюми Санд Пауъл, който пренася зрителите в свят на конвенционални различия – между интимните разговори и публичното представяне, между честността и коварството, между живота и театъра.

Най-доброто и същевременно най-тревожно нещо във „Фаворитката” е строгата му мрачна оценка за човешките стремежи и поведение. Дворецът е златната кокошка, която отключва ниските страсти и омаловажава високите емоционални идеали. Затова, ако сте с по-сантиментална душа, филмът ще ви се стори суров, защото чувствата са покрити от дебел слой пудра. Но пък не може да кажете, че нещо липсва в това опустошително, ласкателно и изкривено огледало на човешкото поведение.

Този месец гледаме предимно филми за любов.

И си говорим с вещите в занаята.

Последвай ни в Инстаграм.