Съветникът

Без искрица надежда "Съветникът" дълбоко се гмурка в жестокия свят на алчността

  • 25.11.2013
  • от Стефан Димов

Нихилистичният дебютен киносценарий на Кормак Маккарти става източник за един от по-нетипичните, но разпознаваеми филми на Ридли Скот.

Лентата разказва за безименния адвокат (Майкъл Фасбендър), когото всички наричат Съветника. Той иска да направи еднократна сделка с дявола, да забогатее бързо и да изживее живота си в леглото с любимата си Лаура (Пенелопе Крус). Със своята арогантност адвокатът слепешком се поддава на изкушението и влиза в един друг свят, който не може да разбере. Непознат за него свят, от който няма връщане назад. Точно като механичното устройство за убиване, наречено "боло" – портативна гилотина, която се слага на врата на жертвата. Щом веднъж е задействано, примката се затяга, а краят е неизбежен... и много показен. По ирония на съдбата и съвсем неслучайно героят на Фасбендър е наречен Съветника. Този етикет определя трагизма му. Той е човекът, който дава съвети, но не приема такива. Дори когато всички около него го предупреждават, той отказва да се вслуша и целеустремено се запътва към ада, който се оказва далеч извън обхвата на въображението му.


Произведението на Сър Ридли и Маккарти може да бъде разгледано като смесица между притча и древногръцка трагедия, облечена в модерна, стилизирана, жестока и много детайлна визия.


В края на 1872, в своята "Раждането на трагедията от духа на музиката" Фридрих Ницше подчертава основните елементи на трагедията – Дионисиевият, при който страстта надделява над героя, и Аполоновия, символизиращ мъдростта и рационалността. Двата елемента са изправени срещу отплатата (Немезида) – божественото наказание, което определя падението на героя. В случая на "Съветникът" Дионисиевият елемент e представен с героя на Фасбендър, влюбен до уши в по-добрата си половинка. Той не се вслушва достатъчно в думите на продавача на диаманти (Бруно Ганц): "Този диамант е предупредителен", нито пък в мъдрите и рационални съвети на Райнър (Хавиер Бардем) и Уестрей (Брад Пит). Впоследствие Съветникът е изправен срещу безмилостния всемогъщ мексикански картел.


Героите на Райнър и Уестрей допълнително подсилват трагедията. Те са добри съветници за Съветника, но не и за себе си. Те вече са в света на алчността и мръсотията и предупреждават адвоката за характера на този свят чрез подробни описания на някои от най-долните деяния в него. Те осъзнават, че един ден всичко може да се обърка, но не предприемат мерки. Райнър живее скандално охолен живот с опасната си половинка гепард – Малкина (в превод – зла котка, гледаща лошо) (Камерън Диас). Той предусеща опасността, но се колебае да направи нещо по въпроса.
Уестрей от своя страна, типичен каубой и сваляч, подобно на мотото на Нийл Маккъли (Боби де Ниро от "Жега") разказва на съветника как е готов на секундата да зареже всичко и да заживее в някой манастир, но не го прави... заради жените.

Малкина е точно въплъщение на гепард в женско тяло. Тя е лишена от човешки качества. Никой или нищо не може да й липсва, освен красотата на ловеца, преследващ своята жертва. Малкина прилича, движи се и действа като котка, интересуваща се единствено от следващата си плячка.

Филмът на Ридли Скот изобилства с типичната за големия режисьор детайлност и методичност както във визуален, така и в драматургичен план. Сцената с подготовката и убийството на моториста е една от прецизните и виртуозно шокиращи сцени, които сме гледали изобщо.

По-рано Скот е твърдял, че обича да прави секс сцени във филмите си, защото той е скучен, освен ако ти не участваш в него. В "Съветникът", целият филм е пропит със сексуални диалози и действия, някои от които надали сте си представяли, че можете да видите в игрален филм.


Едно от най-смелите и силни качества на лентата е откритостта. Това не е филм с главозамайващи изненади и обрати. Напротив. "Съветникът" праволинейно и обречено върви към мрачния си край и детайлно ни описва всичко, което ще се случи впоследствие. От "предупредителния диамант", описанието на устройството "боло", снъф филмите, увлечеността на Уестрей по жените и думите на Лаура (Крус) към Съветника в ресторанта.

Музиката на Даниел Пембертън е раздвижена и меланхолично красива, след което изключително тъмна и предвещаваща.

 "Съветникът" на Ридли Скот не е толкова динамичен колкото останалите му филми. Диалозите на пръв поглед не изглеждат много свързани с действието. Няма толкова екшън, колкото публиката очаква предвид категорията му – криминален / драма / трилър, и надали ще постигне каквито и да е успехи (ако под успех измерваме оценка на критиката, добрия бокс офис и фестивални награди), но за любителите на Кормак Маккарти и братята Скот (духът на Тони Скот се усеща в голяма част от филма),  както и за нас това е дин страхотен и различен филм, изпълнен майсторски от солиден екип и актьорски състав. Едно доказателство, че възрастта (Кормак Маккарти на 80 години, а Ридли Скот на 75) не е враг на доброто кино.

оценка в imdb – 5,9/10 (10 272 гласа)
нашата оценка – 9/10

Виж какво да очакваш от Игрите на глада: Възпламеняване.