„Роден“ за всички красоти на живота

„Роден“ е роден, за да задоволи глада ти за художествено арт кино.

  • 11.01.2018
  • от Александра А.

„Роден“ на Жак Дойон е кино, което не е за всеки. Филм изживяване. Филм наслада. Филм сладострастие. Бавен, бял, умен, френски, кинематографично издържан и дълъг.

Историята на една от най-емблематичните фигури на френския импресионизъм Огюст Роден (1840 - 1917) заживява на голям екран, за да трансформира реалността ти с всеки кадър.

Бавно чука камъка на настоящето ти, докато не го превърне в прецизно късче изкуство, което да те нарани със съвършенството си.

„Роден“ нямаше да бъде това, което е, без актьорската игра на Венсан Лендон, който умело успява да сътвори така достоверно един Огюст, когото не познаваш. Минава през вдъхновенията Данте и Бодлер, бори се с невъзможната задача да сътвори скулптура на Балзак, която да възхити обществото, целува страстно асистентките си и не спира да гони съвършенството, без да прави компромис с артиста в себе си...

Разбира се, зад перфектните тела от скулптурите на Роден се крият сладострастни връзки и красиви млади музи. Връзката му с Камий Клодел е основен двигател на творческата му сила. Камий (Изи Егелен) се явява на големия екран в бяло. С небрежно разкопчано деколте, от което се подават две съвършени гърди, създадени за ръката на твореца. Клодел се подчинява на съкровения копнеж да бъде асистентка. Модел. Вдъхновение. Жена. Днес, колкото и да се криеш зад новия модерен свят, не можеш да отречеш всички вечни чували с проблеми, които висят по гърбовете ни от векове.

Камий, макар и в сянката на Огюст Роден, се бори ожесточено за себе си и мястото си.

Неумението й да се примири със сладостратието на любимия й мъж я води до срив. Невъзможността за контрол над връзките и мястото в обществото тежи и на мен, и на теб, и на съседката ти, и на директорката на училището, и на сервитьорката, и на всички останали в този свят...

Критиката, макар и дълго време да отрича Роден, в крайна сметка сваля тежката си шапка и зяпва, а произведенията на Клодел остават потопени в сянката на масивните скулптури на Огюст. Октав Мирбо казва: „Бунт срещу природата: жена гений“.

Колкото и да не харесвах на моменти Роден, толкова и се възхищавах и го обичах. „Оставете сърцето ми да твори шедьоври“ е всичко, което аз искам да чуя от един артист. Своенравен. Готов да обича. Готов да мрази. Готов да се бори. Мъж, роден, за да целува женска плът. За да заравя чело в дългите къдрици и да изследва с пръсти заоблените форми. Мъж, който рисува с ръце, с ум, с голо тяло, с устни, с език. Гордо носещ всички свои пороци, Огюст е мъж, който е сътворен, за да получи всички красоти в този свят... и след това да ги трансформира в изкуство.

„Роден“ е роден, за да задоволи глада ти за художествено арт кино.
Роден е да те провокира.
Роден е да те обърка.
Роден е, за да не знаеш на чия страна да застанеш.
Роден е, за да отнеме два дълги часа от живота ти.
Роден е, за да вдъхне живот на камъка.
„Роден“ е!

"Роден" можеш да гледаш в Дом на киното на 11, 13, 15, 17 януари.

Билети тук:

11.01.2018, четвътък, 16:45ч.

13.01.2018, събота, 13:00ч.

15.01.2018, понеделник, 17:45,

17.01.2018, сряда, 14:15ч.

Ето и още филми в Дом на киното.