Как да говориш и всички да те слушат

Какво е Storytelling, или защо ни е нужно умението да разказваме добре различни истории

  • 13.04.2019
  • от Плами Максимова

Може би си чувал за Storytelling, а може би използваш това умение, за да достигнеш до повече хора с това, което правиш. Истината е, че разказването на истории е част от всекидневието ни, чиято крайна цел е да въздействаме на отсрещната страна, независимо дали тя е аудитория от приятели или бизнес партньори, емоционално. Как обаче да създаваме емоционална връзка с тях всеки път, можем да научим на полезния уъркшоп, който организират от Multi Kulti Collective и Storytelling.bg този уикенд. Начело на добрата история ще е Евгени, който днес леко ни открехва завесата на това, което ще видим и чуем през следващите два дни.

Евгени Митев има много роли в живота като фасилитатор на обучения, мениджър реклама и PR, мениджър международни търговски и маркетингови изследвания, докторант по реторика, журналист на свободна практика и награждаван копирайтър. През 2011 г. той решава да насочи кариерата си от професия, фокусирана към печалба, в посока с по-ценна мисия. Оттогава той се присъединява към редица стартиращи проекти за социално предприемачество като “Хлебни къщи” и Обществен клуб “Фурна” в гр. Габрово (2011-2014), Хранителен кооператив и организатор на фермерски пазари “Хранкооп” в градовете София и Пловдив (2014), инициира Dialogue In The Dark GmbH – франчайз в България (2015 г.), „Слепи петна“ – проектът за тъмната стая на колела (2016), ментор в проекта Femterprise (2017), победител в конкурса „Най-добър бизнес план на НПО за 2018“ - студио за масажи Hi touch.

Накратко – какво всъщност е Storytelling?

Модна думичка, която събира в себе си уменията да разказваме добре различни истории - от виц през личен опит до бизнес презентации.

Разказвачеството е съчетание от интересно съдържание (история) и форма на поднасяне, в което еднакво важно е какво казваме и как го казваме.

Защо имаме нужда от това умение?

За да ангажираме вниманието на хората, с които общуваме в различни ситуации, най-вече в личния и професионален живот. Всеки има нужда да бъде чут и разбран по начина, по който иска. Дори в Библията е написано& "В началото бе Словото".

Искаш да кажеш, че Storytelllinga е важен и в живота?

Преди време гледах I needed color, кратък документален филм за актьора Джим Кери, който сериозно се е посветил на хобито си да рисува. Там той казва& "Нещо вътре в теб винаги разказва история. Вярвам, че всяко едно нещо, което виждаш и чуваш, ти проговаря". Умението да разказваме увлекателно започва с умението да забелязваме, да се оставяме на самия живот да ни нашепва истините си по един тих, бавен и деликатен начин. Нещо в нас наистина винаги разказва история и е важно да знаем, че законите, които движат съдбата ни, и тези, по които се пише сценарий за филм, са едни и същи.

В такъв случай кои са елементите, които всяка добра история трябва да съдържа?

Не са важни само елементите, но и автентичното им съчетаване. Същото като при готвенето на вкусно ястие. Качествените продукти не гарантират отличен краен резултат. Все пак

винаги помагат елементи като автентичност, хумор, изненади в съчетание с кратък и ясен стил на изразяване.

Добрата история е приятна както за разказване, така за слушане. Основният елемент на всяка история е настъпваща промяна, която най-често е под формата на влошаване.

А какво НЕ трябва да съдържа една добра история?

Твърде много статистика, цитати, сложни логически връзки и неясно послание.

Защо се обръща толкова много внимание на Storytelling в бизнес комуникациите?

Защото в бизнеса има много повече информация, данни, факти, процеси и процедури, които имат необходимост да станат истории.

Както казват на запад, Data tells, story sells.

Какви истории използват лидерите на мнение, за да влияят на другите?

Лични. Такива, които са преживени и са автентични. Истории за възникването на пречки и преодоляването им, истории, в които всеки може да се припознае. По-важно е обаче как са разказани, отколкото за какво конкретно става дума. Начинът на поднасяне се нарича стил. Останалото е подробност. Всеки от нас си има поне един любим разказвач. За мен такъв е Уди Алън.

Ако искаш да научиш повече за Storytelling-a, можеш да го направиш този уикенд (13 и 14 април) на Solution Focused Storytelling Workshop в Мулти Култи център на ул. “Черномен” 5.