Беате Узе и първият еротичен магазин в света

Я, я, дас ис фантастиш!

  • 26.02.2019
  • от Димана Йорданова

Пилот, предприемач и секс икона, Беате Узе е жената, която прави лупинг в историята на 60-те, създавайки най-голямата верига еротични магазини в Европа. След тази нейна каскада табутата се разбиват на парчета, а светът започва да вибрира на различни честоти... а светът започва да вибрира на нови честоти.

Сутиени на екзалтирани фенки прелитат над главите на Бийтълс и Елвис, когато една жена изпраща в спалнята на модерния германец новото икономическо чудо: секс играчките.

Малко след издигането на  Берлинската стена, в Германия се срутва друга – тази на срама. Годината е 62-ра, градът е Фленсбург. Но няколко исторически кадъра преди това, в страната, освен хляб, липсват и зрелища. Беате Узе, дъщеря на лекарка, отворена по темата за секса и тялото, не затваря в граници амбициите си.През 40-те, от врата на врата, раздава контрацептивни съвети на невежите немски домакини. Обръща се дори към черния пазар - продажба на брошури, а консервативните мислители изпадат в паника. Германките искат да правят любов за удоволствие? Трябва да воюват. Във времена, в които дори една жена в панталон става повод за скандал в Бундестага, Беате Узе обмисля своята стратегия. Търпението й е наградено от щастливата случайност - на бял свят се появява "анти –бебе- то"... Изглежда, че всичко едва сега започва... Първо- с търговия на дребно по пощата: презервативи, еротична литература, афродизиаци и бельо … Но проницателната Узе стига още по-далеч  и застава на вратата на историята, отваряйки тази на първия сексшоп в света: „Специализиран магазин за брачна хигиена“.

И бавно и полека дългите опашки пред витрините му,  чертаят траекторията на една бъдеща секс империя.

Пътеводителят на оргазма отвежда Беате Узе далеч. Бизнесът й завладява не само страната, но и света. Обединението на Германия е краят на неволите и забраните. И ето през 1989 автобуси-магазини на колела поемат на поход, но не за да продават хот-дог или ванилов сладолед, а похот: вибратори, презервативи и какво ли още не...  Лесно ли се покорява пазара за изкушения? Според Узе, да.

"Трудно се продава кока-кола - тъй като не всички пият. Не е лесно да продаваш и долни гащи, защото не всички носят. А сексът е необходим на всеки. Това е най-продаваемият продукт."

И ако днес да превърнеш секса в голям бизнес е елементарно, то Узе започва своя в сурови времена и от нулата. Е, справя се отлично. Очевидно немската дисциплина и характер на бивш военен капитан отбелязват точки във всяко нещо, с което Узе се захване. Като това да вземе свидетелство за водолаз на 75, да построи собствен корт само защото местният тенис клуб ѝ е отказал членство или вдъхновена от легендата за Икар, да сложи "железните криле", политайки със самолет едва на 18...

"О, в това няма нищо срамно!

„Все пак някой трябваше да проверява качеството на вибраторите в магазина ми, нали?" Изпитателят в тази експертна техническа проверка е самата фрау Узе. Предприемачката си позволява да изживее всичко – в това число и фантазията, която продава. А продажбите са все по-успешни, клиентите все по-многобройни и задоволени. "Обичам хората. Тези, които имат слабости, най- много, защото мога да им помогна да ги удовлетворят" казва половинвековната секс институция. Успява да съблазни дори и най-горните етажи, щом получава специална награда за Федерални заслуги... Концернът ѝ от стотици магазини с надпис "забранено за лица под 18" достига сублимният си момент през 2005, когато отчита годишен приход от 285 милиона евро. Откриват се кина с името й, а Берлин отдава чест на Узе с музея на еротиката. И макар след смъртта ѝ компанията да се срива до там, че в края на 2017 да обявява фалит, Беате Узе остава на онези страници от историята, които всеки би искал да разтвори.

Виж за какво си говорихме с Тео Чепилов.

Последвай ни в инстаграм.