Дизайн мисленето – новата мантра в бизнеса

Отвъд визията идват и по-важните неща

  • 26.06.2018
  • от Заря Божкова

Съвременните бизнеси и технологии стават все по-сложни и много хора се нуждаят от помощ, за да ги разберат. Взаимодействието с технологии и други сложни системи трябва да бъде опростено, интуитивно и приятно.

Това изисква бизнесите да бъдат гъвкави, приспособими, достъпни и да отговарят на нуждите на хората, които са им гласували доверие. Дългосрочният успех до голяма степен зависи от това. Тяхната визия трябва да бъде насочена навън, вместо да се вглеждат прекалено много навътре, и то с фокус върху емоционалните нужди на своите клиенти.

Тук идва дизайн мисленето - мисленето за твоите продукти и услуги от гледна точка на клиента.

Защо дизайн мислене?

За да разбереш, защо дизайн мисленето може да бъде един правилен подход, важно е да се направи разграничение между дизайн и дизайн-ориентирана култура.

Обикновено като ти кажат дизайн, първото, което ти идва на ум, е естетика и занаят. Накратко, това мислене спира до техническото изпълнение, като крайна цел. Приоритетът е дизайнерът. Фокусът не е върху това, какво искат хората и от какво се нуждаят.

От друга страна, културата, ориентирана към дизайна, преминава отвъд самия дизайн, като съчетава набор от принципи (наричани най-общо "дизайн мислене") за всички хора, които помагат за реализирането на идеи.

За да разбереш по-ясно идеята за дизайн мисленето, нека да затвърдим следното:

1. Бизнес, творческите и социалните организации и системи съществуват, за да задоволят определена човешка нужда (т.е. нуждата на клиента).

2. Човешката нужда е нещо, което хората (клиент или общност) желаят силно.

3. Човешката потребност създава системи и предприятия, чиято цел е да я изпълнят.

4. Успешните системи и компании разбират, че задоволяването на човешките потребности трябва да бъде в центъра на дейността и е много по-важно от правенето на печалба.

Дизайн мисленето е нагласа

Преди да се впуснем в дефиницията на дизайн мисленето, трябва да разбереш точките по-долу:

1. Дизайн мисленето е нагласа и целта ти е да развиеш твоята нагласа за дизайн мисленето.

2. Дизайн мисленето е подход, който се базира на решаването на проблеми.

3. Дизайн мисленето е ориентирано към човека и е начин за креативно разрешаване на проблемите, като се фокусира върху предоставянето на решения за човешките нужди. 

Човекът е в центъра и това е ключово за този принцип. Дизайнът мисленето разглежда всички проблеми, независимо дали са бизнес, социални, глобални, творчески, правни, медицински и т.н., като човешки проблеми.

4. В дизайн мисленето всички решения са създадени, имайки предвид човешката нужда.

5. Проектирането на решение, което отговаря на определена човешка нужда, изисква пълното разбиране на проблема в неговата дълбочина и мащаб.

6. Когато проблемът е дефиниран неправилно, ние имаме грешни познания за обхвата и мащаба му. В резултат на това излизаме с неадекватни решения.

7. Дизайн мисленето е практически подход за решаване на проблеми с фокус върху човека, който изисква сътрудничество между хора от различни дисциплини, като всеки от тях допринася с много различни идеи, след което идеите се ограничават до няколко с възможни решения. В дизайн мисленето "да вървиш сам" води до провал.

8. Дизайн мисленето изисква да поставим под въпрос, как сме решавали проблемите досега, и да предприемем нови подходи. Това включва излизане извън онова, което първоначално е очевидно, и използване на множество стратегии, които не са били разглеждани преди това, за да се определи и предефинира проблемът. Множество алтернативни решения биват разглеждани и симулирани, преди да се намери решението, което най-добре да отговаря на конкретна човешка нужда.

9. Създай прототип (тестова версия) и го тествай с реални потребители.

10. Дизайн мисленето дава свобода за провал. Моделът признава, че нещата рядко се постигат правилно от първия път. Компании като Apple приемат провала като обучителен процес, разглеждайки го като част от цената на иновацията.

Накратко петте етапа на дизайн мисленето включват:

1. Емпатия

2. Дефиниране

3. Генериране на идеи

4. Прототип

5. Тестване

Скачай в играта и мисли дизайнерски!

А как да подходим дизайнерски към виното, ще разбереш тук.