BURNOUT: Най-лошият приятел на милениълите

Как да избегнем претоварването?

  • 09.11.2017
  • от Деница Йотова

Вероятно всички сме имали от онези дни, седмици или дори месеци, в които животът сякаш се е сгромолясал върху нас със страшна сила и всичко просто ни тежи… Стресът се е вкопчил в умореното ни тяло с невидимите си пипала и трови всичките ни мисли. Съсипани сме от сутрин до вечер и дори през нощта, защото ни е трудно да заспиваме. Нищо не ни се яде или сме готови да изядем целия свят. Не ни се излиза вечер, никъде не ни се ходи и с никого не ни се среща, но упорито продължаваме да посещаваме всяко събитие в града - от представяне на книга за готварство до среща на випуска. Тревожим се за бъдещето си, а настоящето не спира да ни притиска. Графикът ни все е претоварен, но продължаваме да го запълваме и отказваме да се съобразим, че денят има само 24 часа.

Колкото по-малко време ни остава, толкова повече се ангажираме с всевъзможни дейности и в един момент просто рухваме. А когато това се случи, пътят обратно е дълъг и труден. Но как да не стигаме до burnout?

Като млади хора в разцвета на силите си, кипящи от идеи, ентусиазъм и желание да се докажем, често не успяваме да преценим възможностите си. И научаваме най-важния урок по трудния начин, а именно че здравето е твърде скъпа валута за каквото и да било. Ние сме на 20 и нещо си, искаме светът да научи името ни, да падне в краката ни и да се възхити от стартъпа ни, книгата ни, дебютната ни песен, иновативното ни изобретение или спечеления милион. Обаче как да работим за мечтите си, без да стигаме до burnout?

На първо място трябва да признаем пред себе си, че имаме проблем, и да разберем какъв е той. Асоциацията за психологическа наука (The Association for Psychological Science) разграничава три вида burnout.

1. Претоварване: работа до изнемогване в преследването на свръхамбициозни цели и непрестанно чувство на недоволство, което води до натрупване на стрес и “прегаряне”. Това е най-популярният вариант на burnout, но не е единственият.

2. Липса на развитие: когато заеманата позиция е далеч под възможностите ни и ние бавно губим мотивация, дистанцираме се от работата и започваме да се депресираме. Разграничаването от работата като стратегията за справяне с неудовлетворението си всъщност води до стрес.

3. Бягство: когато стане напечено, просто се предаваме и се отказваме от целите си. Стресът идва от това, че не успяваме да преодолеем трудностите и да постигнем желаното.

Ако разпознавате себе си в някой от горните сценарии, е добре да вземете някои мерки:

1. Заемете се с проблема, а не със симптомите. Открийте истинския източник на стреса и потърсете дълбоко у себе си коя е причината за burnout. Ако не можете да се справите сами, потърсете професионална помощ. Схващането, че на психолог се ходи само ако си луд, е от времето на баба ви.

2. Намалете темпото! Yes man не е вашата стратегия за успех. Започнете да отсявате същественото от маловажното и да казвате “Не” на всичко, което не влиза в първата категория.

3. Включете време за почивка в графика си и го спазвайте като set in stone. Разходка в планината, готварски курс, йога, салса или дори бокс - просто намерете своя начин за балансиране на работата и личния си живот.

4. Медитирайте! Направете медитацията и прекарването на време със себе си ежедневен ритуал.

Дали ще бъде 20 минути сутрин, 30 минути вечер или 10 минути в обедната почивка, си е ваша работа, но го правете всеки ден.

5. Правете малки промени ежедневно! Различен маршрут до работа, освежаване на гардероба, пробване на нови места за обяд, разместване на мебелите вкъщи. Каквото и да е - нека да е нещо, което ви кара да се чувствате добре и ви вдъхновява.

6. Не правете големи промени, когато сте под стрес. Да се предприемат дръзки крачки, когато сме емоционално нестабилни, е лоша идея. Не напускайте работа, не зарязвайте гаджето си и не се изнасяйте в момент на криза. Големите решения е добре да отлежат и да бъдат премислени, за да не съжалявате.

7. Пътувайте! Понякога всичко, от което имаме нужда, е просто едно пътуване за уикенда до Рим, седмица на някой испански плаж или посещение на приятели в Берлин. Важното е да прекъснем летенето към пропастта на burnout-а и отново да овладеем контрола над живота си.

И не забравяте, че не сте единствените, when it hasn't been your day, your week, your month or even your year:

Още нещо, което ще ти помогне - двойна доза сладко удоволствие от...