Люба и Байчо: Когато ученето не е това, което беше

Душата и сърцето на 9 academy разказват за неформалното образование

  • 15.09.2017
  • от Плами Максимова
  • снимки: Иван Коловос

Тези двамата са едни от най-смислените хора, с които ме e срещал животът напоследък. Люба и Байчо са модератори на Бизнес академия 9 Academy, от която и аз съм част и която вече няколко години дава криле и на други млади предприемачи, превеждайки ги търпеливо през 9-те кръга на бизнес успеха. В момента тече подборът на кандидати за новия сезон (под номер 5), а те гостуват на страниците ни, за да разкажат малко повече за видовете образование, какво му липсва по нашите ширини и какви са алтернативите, за да е ефективно то...

Ученето не е това, което беше, а какво е?

Байчо: Промените са все по-динамични във всяка една сфера и ученето не изостава от тази тенденция. Ако нашите родители не са си и мечтали за непрекъснат достъп до интернет и такова изобилие от информация на един клик разстояние - то в момента ние разполагаме с практически неограничени възможности да се обучаваме и развиваме непрекъснато. Ученето за нас се случва всеки ден, всеки час на различни честоти - електронни устройства, интеракция с хора, емоционални преживявания, в университета, на работа, вкъщи, докато пътуваме. Основната разлика лично за мен лежи в това, че

в момента в центъра на ученето е учащият, а не както преди фокусът е падал от къде да намерим източници на знание. Сега важно е неговото разбиране, усещане, селективност и мотивация.

Люба: За мен ученето е процес и среда. Процес, който няма начало и няма край и за който ние сами сме отговорни да поддържаме и подклаждаме. Среда, която търсим или създаваме, и под среда разбирам не само физическа такава, а и с какви хора се заобикаляме, каква нагласа имаме, когато отидем на дадено събитие или лекция, какво си вземаме от там, какво даваме ние. Вярвам, че ученето трябва да е удоволствие и забавление. Не е задължително да сме седнали дори на столове и маси, не е задължително да се придържаме строго към времевите рамки, не е задължително и да имаме оценки или сертификати, които да удостоверят знанията ни. Днес ученето е различно, защото и ние сме различни. И това е чудесно.

Как еволюира образованието според вас?

Б: Образованието за мен е едно колело, в което можем да открием много източници на знание - училище, университет, семейство, приятели, работна среда, интернет, пътувания, срещи с непознати и др.

Еволюцията на образованието е обособена от два фактора - еволюцията на технологиите и еволюцията на човешкия мозък.

Начините на възприемане, скоростта на учене и методите на учене с времето стават все по-напреднали и по-напреднали. Технологиите с времето дават възможност да се увеличи достъпът до образование, процесът на учене да се случва на различни места по пътя от дома на човека през образователния център до работното място и обратно.

Л:  Днес можем да говорим както за формално образование (училище, университет), така и за неформално, което е структурирано, има своите обучителни цели и използва интерактивни и различни методи, за да предаде информация, да развие умения и/или да изгради нагласи. Среща се и информалното учене, което е форма на самостоятелното учене. Аз лично уча много добре от опит и правейки нещата на практика, както и от другите хора, които са експерти по дадена тема. Това, което добавям (понякога забравям, признавам си), е да си отделя време и да си дам сметка какво съм научила (наричаме го рефлексия). Да си отделиш време и да помислиш и осъзнаеш какво си успял да научиш, какви умения си развил и какви нагласи спрямо дадена тема си създал.

С какво нетрадиционното образование е по-добро от конвенционалното?

Б: Двете със сигурност са прекрасно допълващи се. Неформалното и нетрадиционно образование е това, което се случва извън официалните обособени образователни центрове - то е спонтанно, емоционално и ефектът върху човека е много по-силен поради практически ефект.

Л: Но според мен двата стила следва да са свързани, защото по своята същност представляват и две различни форми на учене, тоест няма как да ги сравняваме. По-скоро можем да мислим как да подобрим двете форми, използвайки плюсовете и на двете. Тоест в училище или в университета можем да приложим неформални методи като игри, казуси, рефлексия, а в организираните лекции, обучения и академии да използвам структура, методология и последователност, понеже доста често се случа да видим липси на тези.

А като какво бихте дефинирали знанието (образованието), което дава 9 Academy?

Знанието, което дава 9 Academy, е практически приложимо, като тази цел е заложена изначално в концепцията на Академията.

Б: Практическото знание се доставя от лекторите в Академията, които са експерти и специалисти от бизнеса, от участниците, които работят, учат и всеки ден прилагат придобитите знания и споделят научени уроци, и от екипа на Академията, който спомага за създаването на обучителната среда, в която всеки да се чувства готов да споделя опита си.

Л: 9А е като една съвременна библиотека. Влизаш вътре и книгите са останалите участници, лекторите, партньорите, алумните, екипът. Ти си избираш кои книги да прочетеш. В същото време и ти самият си книга за останалите. В тази библиотека няма работно време и крайни срокове за връщане на книгата. А най-хубавото е, че капацитетът ѝ от знание и възможности расте всеки ден и книгите нито остаряват (понеже сами се актуализират постоянно), не се изхабяват и имат по много и все различни глави в себе си.

За какви хора е и за какви хора не е Академията?

Б: Академията е за нещотърсачи.

Л: 9А е за хора, които искат да са част от общност, в която можеш да намериш партньори, съмишленици и не на последно място приятели. Тя е за хора, които имат нужда от глътка свеж въздух и вярват, че в България има супер яки, готини и правещи хора. 9А е за хора, които са готови да инвестират от времето и знанията си, а  в замяна да получат нещо, което нито може да се оцени финансово, нито може да се сертифицира с документ.

Б: Академията не е за кандидати, които търсят сухата теория, учебниците, очакват домашна работа и оценки. За съжаление лекторите и участниците не предоставят магически пръчици за постигане на успеха, но споделят добри практики, научени уроци, контакти и най-важното изграждат отношения един с друг и заедно създават, развиват и променят.

Л: 9А не е за хора, които вярват, че за да си успешен, има точна рецепта и 10 правила как да си щастлив. Не е и за хора, които вярват, че в живота има само черно и бяло, правилно и грешно, мое и твое.

Вярвате ли, че балонът, който надувате и в който ежегодно влизат все повече и повече хора, може да промени нещо?

Б: Да, със сигурност вярваме и затова продължаваме и със сезон 5. Мултипликационният ефект на Академията е много повече от тези 200 участници в първите четири сезона, към него добавете над 50 обучители, всички партньори и така ще съберете една  общност от хора, които са наши съмишленици и споделяме общи ценности и идеи за развитието на средата. Вярата ни расте, когато наблюдаваме участници в Академията след завършването й да създават организации, бизнеси, с които да подпомагат развитието на обществото в България.

Л: Разбира се! Иначе нямаше да го правим. Силно вярвам в ефекта на стоте маймуни и колективната осъзнатост. И да, знам, че е матрица, но е хубава матрица и ние си я сътворяваме на немалка цена.

Неведнъж съм казвала, че 9А е моят личен протест към нещата, които не ми харесват в нашето общество и бих искала да се променят. Само че не вярвам, че с гневни фейсбук постове и мрънкане това ще се случи. Затова съм част от 9А, защото вярвам, че променяме себе си, хората, света малко по малко, сезон по сезон.

На преден план 9 Academy дава кариерно, личностно развитие и нови приятелства, какво остава скрито обаче?

Б: Шестте месеца в Академията за всеки един участник са като един миг, всеки иска да не свършват. Обаче зад тези 6 месеца за нашия екип това са много екипни срещи, телефонни разговори, имейли, комуникация с локации, лектори и партньори, които остават невидими за участниците и външния свят. Всичко това е името на създаването на една катализираща обучителна среда, която дава на участниците възможност да предизвикат и надскочат себе си. Вярваме, че дълго след завършването на 9 Academy всеки от участниците ще продължава да открива ползите за себе си от това 6-месечно приключение.

За мен, а и за повечето запознати с Академията Люба и Байчо са неразривно свързани. Вие сте като Пиф и Еркюл, като Пук и Чук, като... никои други в същото време. Как го запазихте този синхрон? 

Б: Удоволствието да имаш пълно доверие пред публика на някого е незаменимо и ти дава свободата да бъдеш себе си и да експериментираш (да, Люба ме мрази понякога за това!). Прекрасно е човек да работи със съмишленици, които с времето стават твои близки приятели, на които знаеш, че можеш да разчиташ за всичко. Пожелавам на всеки да има възможността да срещне и да работи с хора, които са му онзи градивен коректив и му помагат да се развива всеки ден, както аз имах щастието с Люба, Милена и целия екип на Академията.

Л: С Байчо се познаваме от лятото на 2013, след това водихме заедно няколко обучения покрай Национален младежки форум. После той ме покани да стана част от Академията. Признавам си, че е изключително удоволствие да работя с него. Имаме си доверие в задачките, които си разпределяме, и когато заставаме пред участниците като водещи и фасилитатори, ми е спокойно и приятно, понеже мислим в една посока. В същото време сме много различни, което сме приели като нещо много положително, понеже пък това ни помага да се развиваме и да вземаме най-доброто от себе си.

А кои са Люба и Байчо извън Академията?

Б: Байчо извън Академията е същият ентусиаст, неспиращ да търси нови възможности и развитие. От края на 2016 година работя като специалист маркетинг и бизнес развитие за българска софтуерна компания, която помага на различни бизнеси да дигитализират и трансформират бизнеса си чрез нови технологии.

Л: Извън Академията Люба си е същата като нагласи, интереси и недостатъци. Последните 4 години съм част от програмата за личностно развитие “Международна награда на херцога на Единбург”, като развивам организацията и пътувам доста в България, за да достигнем до все повече млади хора. Признавам си, двете неща (Наградата и Академията) заемат около 75% от времето ми. През останалото обичам да чета книги, да пътувам до красиви места в България, да търся различни варианти за нещоправене с ръцете.

И накрая – какви ще са хората, с които искате да ви срещне сезон 5 на 9 Academy, и къде, докога и как може да се кандидатства за него?

Б: Различни. Обичаме да срещаме и да учим от нови и различни хора.

Аз вярвам искрено, че разнообразието е това, което разширява хоризонта и начина на мислене, и това е, което аз си пожелавам за сезон 5.

Л: Началото на всеки сезон е много вълнуващо за целия екип на Академията. Има доста приготовления, притеснения и въпросителни. Всяка година участниците не само са така различни един от друг, а и различни от предходните години. И нямаме търпение да ги срещнем, опознаем и заедно да преживеем следващите месеци. Та очакваме отново различни хора, готови да учат и да споделят знанията си, искащи да се развиват и да сътворяват смислени неща и да станат част от общността на Академията.

Крайният срок за кандидатстване е 30.09.2017 (можеш да го направиш тук), а официалният старт на сезона ще е в началото на ноември.