Вечната жена Моника Белучи

Желана, възбуждаща, неповторима. Мъжете я желаят, а жените й подражават.

  • 17.09.2013
  • от Свилен Георгиев

Ако трябва да се съчетае в един образ всичко онова, което влагаме в думата „еротика“, няма как да не се сетим първо за Моника. Всичко в нея излъчва секс – тялото, погледът, гласът, движенията. Идеалното съчетание от ненадмината класа и бушуваща страст. Сама разкрива, че когато става дума за мъже, въображението й работи на бързи обороти. Казва, че обича лошите момчета. Привличат я опасностите и мъжете, които я подлагат на тях. А това автоматично я превръща в любимка на другия пол. Мъжете я поставят на пиедестал, но и се страхуват от нея. Защото изглежда толкова съвършена, че чак плаши. Понякога излъчва невинност, прелъстява сякаш без да го иска, но определя и себе си като лошо момиче. Киното й дава възможност да подхранва порочната си страна, но не се ограничава само с подобни образи.

Моника Белучи

Режисьорът Габриеле Мучино („Преследване на щастието“ с Уил Смит), който я покани във филма си „Помни ме, моя любов“, засне и кратко видео на фона на известното танго Santa Maria на Gotan Project, в което всички женски роли са поверени на Моника. В клипа, поръчан от италианска марка бельо, тя е Неуловимата, Страстната, Нерешителната, Любопитната, Агресивната, Майката, Грижливата. С тази работа Мучино и Белучи потвърждават нещо, в което отдавна сме се убедили – че Моника може да изиграе всичко. Защото в нея живеят много жени. Във френската лента „За колко ме обичаш“ участва само 3 месеца след като е родила първата си дъщеря и в паузите между снимките кърми. После пак се връща на снимачната площадка, където играе... проститутка. И в двете роли – леката жена от екрана и майката в реалния живот, е еднакво отдадена. И безкрайно секси.

Моника Белучи

Картината се повтаря и след раждането на второто й момиче. Няколко месеца след събитието Моника е на линия за поредния си филм, който съвместява с майчинските задължения. Споделя, че образът на проститутката й е интересен, защото жената от най-древната професия познава мъжете по-добре от всяка друга. Влиза в него още няколко пъти – в „Братството на вълците“, в „Стреляй смело“, където си партнира с Клайв Оуен, и в „Наръчник по любов 3“. И, разбира се, в разтърсващата роля на покаялата се блудница от „Страстите Христови“. За Мел Гибсън е достатъчен един поглед към изпълнението на Моника по време на кастинга, за да отсече: „Ти ще си Мария Магдалена.“ Подобна е реакцията и на режисьора на „Доберман“. Първоначално Ян Кунен е скептичен относно участието на Белучи във филма, защото смята, че лицето й е прекалено миловидно за образа на нямата убийца. Моника обаче настоява да опита. След пробните снимки Кунен вече не си представя никоя друга за ролята.  

Моника Белучи

Във филма на Спайк Лий „Тя ме мрази“ играе лесбийка. Злите езици говорят, че това не е просто екранно предпочитание за нея и й приписват връзка със спортната водеща Илария д‘Амико. Моника твърди, че са просто добри приятелки. Друга близка приятелка на актрисата – дъщерята на Адриано Челентано Росалинда, пък разкрива, че двете са изкарали любовен роман, когато Моника е била на 28. Челентано прекратила аферата, когато осъзнала, че тя няма бъдеще, защото един ден Белучи ще иска деца и съпруг. Вярно или не, всичко това само затвърждава имиджа на звездата като желана еднакво и от двата пола. 

Моника Белучи

Филмовата роля, която окончателно й печели всеобщото мъжко (а и женско) възхищение и я легитимира като синоним на сдържания, недостижим и абсолютно еротичен обект на желание, е тази на Малена. Режисьорът Джузепе Торнаторе вижда в нея жената, която най-добре може да пресъздаде амалгамата от консервативност и огнена чувственост, така характерна за любимата му родна Сицилия.

Моника Белучи

Следва рязък завой – след огромния успех на „Малена“, на върха на славата си, Белучи решава да се снима в нискобюджетния френски филм „Необратимо“, разчитащ до голяма степен на актьорските импровизации. Екипът не разполага с истински сценарий, но лентата поразява със суровия си стил и бруталния реализъм на сцените. По-късно актрисата ще коментира: „Не мисля, че искам да правя филми като „Необратимо“ всеки ден, защото те взимат толкова много от мен.“ В ключовия епизод героинята на Моника е жестоко изнасилена и обезобразена. Опит на звездата да скъса с образа на секс символ? Може би, но много скоро братя Уашовски отново й поверяват ролята на съвършената прелъстителка. Появата й като Персефона в последните две серии на „Матрицата“, макар и сравнително кратка, е един от най-приятните моменти в иначе позациклилата трилогия. Злата кралица от „Братя Грим“ на лудия гений Тери Гилиъм пък в нейно изпълнение се превръща в съблазнително и на моменти дори нежно същество.

Изкусителката е истинско вдъхновение за всички режисьори, с които работи.

Когато работи, се отдава напълно, но никога не позволява отношенията й с режисьора да отидат прекалено далеч и да прекрачат в територията на интимното. Моника снима в различни страни, играе на английски, френски, испански, арамейски, но винаги носи неподправения италиански чар. Тя е връзката между щедрия сексапил на класическите италиански актриси от 50-те и 60-те със съвременното разбиране за еротичното. Белучи продължава традицията на филмовите секс символи от Апенините, наложена от Джина Лолобриджида, Клаудия Кардинале, София Лорен. И точно като тях на екрана може да бъде едновременно момиче от народа и кралица, домакиня и развратница. Естествено почитателка е и на вечните италиански ценности, които издигат кавалерството на мъжа и женствеността на нежния пол в култ. А за да бъде портретът на типичната италианка завършен, признава, че обича и да си хапва, най-вече паста. Което, между нас казано, никак не намалява привлекателността й, дори напротив.

Моника Белучи

Днес поделя времето си между Лондон и Париж, а Франция полудя по нея още след излизането на „Апартаментът“. Филмът й носи номинация за „Сезар“ и запознанство с бъдещия й бивш мъж Венсан Касел. В специално тв шоу години по-късно френските зрители я избират за най-красивата жена в света. Впрочем, когато стане дума за Касел, с когото прекарват дълги периоди далеч един от друг, Моника демонстрира много реалистично отношение към теми като съпружеската вярност. „Можеш да изпиташ страст и към най-лошия мъж, който си срещала някога. Но това няма нищо общо с по-дълбоката връзка. В нея страстта остава, но по-важни са други неща.“ За актрисата това са взаимното уважение и лоялност, не в сексуалния смисъл, а като сигурност, че винаги можеш да разчиташ на човека до себе си. „Би било глупаво да питам Венсан дали ми е бил верен, когато ме е нямало два месеца.“ Как успява да гледа толкова философски? Според Моника всичко е въпрос на елегантност – като светоусещане и умение да живееш в настоящия момент. Ако в него двамата са избрали да бъдат заедно и всичко е наред, чувстват се добре един с друг, значи нищо друго няма значение.

Моника е живото доказателство, че суперуспешният фотомодел може да се превърне в актриса на световно ниво.

Преди да покори зрителите с разнообразните си филмови превъплъщения, тя има бляскава кариера на модните подиуми в Милано, Париж и Ню Йорк, а лицето й краси кориците на най-известните списания. В един момент цялата тази суета й идва в повече и решава да се отдаде на киното. Все пак и до днес не загърбва съвсем света на модата. Дълго беше рекламно лице на Dior, а от тази година – на Dolce & Gabbana. Италианските дизайнери, които са дългогодишни приятели на звездата, дори създадоха специална серия червила, вдъхновени от влудяващите устни на Моника. „Тя е фантастична жена, много слънчева и женствена“, казва Стефано Габана. Доменико Долче добавя: „Нейната красота е неподвластна на времето.“ Наистина, колкото повече узрява любимката на италианци и французи, толкова по-неустоима става. Без да ти навира в очите сексапила си, е може би най-възбуждащата жена, която ходи по белия свят. Тя може да си позволи всичко. Дори да не крие бръчките си, както го направи в последната си фотосесия за италианската версия на Vanity Fair. И пак изглеждаше вълшебно. Казва: „Една жена е уникална, когато е себе си, когато се чувства добре в кожата си, но това отнема цял живот.“ Може би това е и една от причините звездата да е против козметичната хирургия. „Няма нищо за оправяне. Всичко е въпрос на любов. Тя е това, което те прави щастлив с теб самия.“ Белучи не си представя да живее в Америка. „Там хората са обсебени от младостта. Актрисите навършват 40 и полудяват, защото филмовата индустрия постоянно търси млади лица.“

Моника Белучи

Самата Моника никога не се е оставяла да бъде определяна единствено от красотата си. „Тя е нож с две остриета. Може да те накара да се чувстваш като в капан.“ За актрисата атрактивният външен вид е безсмислен, ако не е подплатен с вътрешна дълбочина. „Когато биологичната красота започне да избледнява, нейното място заема една друга красота, която само животът и опитът могат да ти дадат, а хората я виждат в очите ти.“ Е, нейният поглед казва всичко. Същият поглед, който е флиртувал с обектива на някои от най-големите светила във фотографията – Петер Линдберг, Хелмут Нютън, Елен фон Унверт, Фабрицио Фери, Ричард Ейвдън. Може би най-много коментари предизвикват двете фотосесии (отново за италианския Vanity Fair), в които се снима гола и бременна с дъщерите си. Първия път – в знак на протест срещу италианското законодателство за лечение на безплодие, което дискриминира самотните майки и тези, преминали определена възраст. А преди две години – за да насърчи жените на 45 да не се отказват да имат деца. Голямата й страст обаче си остава киното. А щастливците, имали шанса да й партнират, са влюбени в нея. Брус Уилис лично я избира за главната женска роля в „Сълзите на слънцето“. Робърт де Ниро, с когото играят любовници в италианската продукция „Наръчник по любов 3“, е във възторг: „Моника Белучи е причината да се съглася да играя в този филм. Тя е харизматична и невероятна жена. Не мога да се сетя за друга актриса, с която бих заснел тези сцени. Тя е фантазията на всеки мъж.“

Моника Белучи

Друг от колегите й от екрана – канадският актьор Джей Барушел („Ученикът на магьосника“), е още по-категоричен: „Тя е може би най-красивата жена в световната история.“ Трудно е да не се съгласим.