Борис Павлов - рентиер от ново поколение

...или колко е лесно да управляваш имоти в Airbnb

  • 15.06.2017
  • от Плами Максимова

През последните години пътят му минава между Париж, Ню Йорк и Лондон, като през цялото време следва плана - да поживее и усети енергията на различни места по света и след това да се върне в България, за да стартира нещо свое. Това се случва преди няколко месеца, когато заедно с група приятели създават Flat Manager.bg - базирана в София компания за управление на имоти в Airbnb. И понеже сме сред най-върлите почитатели на платформата, разпитваме Борис за повече подробности...

Интересна професия имаш. Как ти хрумна?
Наложи ми се. През ноември реших, че е време да си тръгна от Лондон, но бях подписал договор за наем до май месец тази година. Договорих се със собственичката да преотдавам апартамента през Airbnb и намерих компания, която да го управлява.

Бързо разбрах, че в България също има нужда от такъв вид услуга, и няколко месеца по-късно вече посрещах гости в София.

Разкажи ми как работи Flat manager?
Ние поемаме цялостното управление на имота - изготвяне и поддръжка на профила в Airbnb, комуникация с гости, настаняване, почистване и други задачки, а собствениците получават доходите от всички резервации директно от Airbnb. След това дават процент на нас и плащат режийните сметки.

Как Airbnb преобърна имотния бизнес според теб?
Airbnb има противоречиво влияние върху пазара на недвижими имоти. Все повече хора купуват апартаменти с инвестиционна цел и ги отдават краткосрочно през  Airbnb, което води до покачване на цените и на дългосрочните наеми. Това е добре за рентиерите, но не и за наемателите и търсещите да закупят жилище за живеене. За мен положителните страни на споделената икономика компенсират в пъти някои отрицателни последици. Заминаваш за 3 месеца да обикаляш света и се издържаш, като отдаваш апартамента си в Airbnb.

Имаш малко таванско помещение в центъра, което събира боклуци - един бърз ремонт и ти плаща наема на двустаен нов апартамент в хубав квартал.

Как намираш клиентите си?
Намираме се главно чрез познати, които ползват услугите ни, или чрез сайта. Най-често хората идват при нас, след като са започнали сами и са осъзнали колко много работа се изисква. Трябва бързо да се отговаря на съобщенията в платформата, гостите закъсняват с часове и пристигат в 4 сутринта, губят се, заключват се, засядат в асансьори, спира интернетът (редовен номер), спира токът, няма вода, не могат да изперат чаршафите навреме и какво ли още не.

Как трябва да изглежда апартамент, който да се радва на постоянна заетост?
Локацията е най-важна, след това идват оценките от предишни гости. Иначе няма голямо значение дали е стар или нов, важното е да е чист и приветлив. Останалото е наша задача.

А какво задължително трябва да притежава?

Характер! Винаги търсим нещо специално в имота. Това може да е нещо свързано с домакина или произволна тема:

например наскоро направихме апартамент на Джеймс Бонд, в който освен принтове от филмите по стените добавихме и интересни елементи - като например четките за зъби, които се държат в декоративен пистолет, солница гранатка и специално създадено описание, направено като съобщение от М - шефката на Агент 007. Иначе задължителните неща са място за спане, баня и интернет. Хубаво е да има кухня и посуда, пералня, сешоар, ютия, телевизор и кафе-машина.

Добре, а напълно ли можем да ви се доверим, че нищо няма да се случи на имота ни?
Не, ако някой ви дава подобни обещания, не му вярвайте. На теория всичко може да се случи с имота. Дългосрочни наематели също могат да нанесат огромни щети, а там има и риск от неплатежоспособност, който при нас го няма. Airbnb има така наречената Гаранция за домакини, която покрива щети до 1 милион долара.

Има ли възможност да даваме апартамента си под наем само когато сме в командировка например?
Да, това е едно от предимствата на Airbnb. Ако пътувате 1 - 2 пъти в годината за седмица, няма да има смисъл, но ако ви няма сумарно 3 - 4 месеца, тогава определено си заслужава.

Кое е първото място, до което изпращаш чужденците, когато те питат „къде да отидем“?
Даваме им GoGuide на английски и препоръчваме места по вкуса им.

А какво всъщност наистина им е направило впечатление, когато си тръгват?
Храната, природата, ка­чеството на интернета и гостоприемството.

Стана въпрос за пътуване...Прочети защо наричат Сараево - Йерусалим на Балканите.