Шоколадът е в миналото, кажи „здрасти“ на здравословния му еквивалент

Тахан - какви са суперсилите на пастата от смлени ядки, която ни е чист подарък от Ориента

  • 03.05.2017
  • от Стефани Калчева

Здравословното хранене е на мода от векове – социалните мрежи преливат от групи за вкусни и балансирани рецепти; клипчета, които ти помагат да спортуваш от вкъщи; съвети от лекари/диетолози; книги на здравословна тематика и т.н. Дори Инстаграм е много по-цветен и пъстър, откакто смутитата заваляха под път и над път.

Всичко това звучи много лесно на теория, изглежда красиво на снимка, но навиците не умират просто така. Най-голяма трудност за повечето от нас представлява нуждата от сладко и точно тя най-често обръща каруцата. Минутка мълчание за времето, когато обичайна закуска беше филия с течен шоколад. Още една минута тишина за целулита, който причини, кожните проблеми и наченките на гастрит.

А сега едно голямо шумно „Ура!“ за Негово величество Тахана!

Най-накратко таханът е кремообразна паста от смлени ядки. Той е подходящ за разядка, десерти, смутита, сладолед, хумус, а мен ако питате – за директна употреба. Когато усетя, че имам нужда от нещо сладичко, но не искам етикетът да представлява Менделеевата таблица, загребвам голяма лъжица тахан – засища ме и ми е безкрайно вкусен. Затова днес ще ви разкажа малко повече за три тахана, които имат суперсили!

СУСАМОВ ТАХАН
Mоже би най-известният тахан изобщо. Полезен е за толкова много неща, че ще ми е трудно да изброя всички. Ако искате да свалите няколко килограма, се препоръчва сутрин на гладно чаша топла вода, а 10 - 15 минути по-късно и лъжица сусамов тахан. За още по-голям ефект може да смесите малко мед с тахана. По този начин ще засилите метаболизма и ще усещате лекота през целия ден. Този сутрешен навик е и много препоръчителен за хора, които имат гастритни оплаквания. Поради богатото наличие на витамините от Е и B група сусамовият тахан помага при кожни проблеми, акне и всякакви възпалителни процеси. Само с една лъжица на ден ще си набавите 12% от необходимите количества желязо, селен, цинк и магнезий. Може да се добавя във всякакви бисквити, баклави и десерти – така хем ще си хапвате на работа нещо сладко, хем ще знаете, че се грижите за себе си.

ЛЕШНИКОВ ТАХАН
За мен е направо течен шоколад!

Смлените на каша лешници могат да се смесят с мед, какао, мляко, плодове и да се получи изумителен десерт, който завинаги ще ви откаже от купешките варианти.

Освен всичките си вкусови предимства този тахан е богат на фолиева киселина, протеини, магнезий, фибри, мазнини, калций, селен и понижава нивата на лошия холестерол. Помага при хронична умора и стрес, а за жалост всеки втори е подложен и на двете. И когато имаме нужда от енергия, прибягваме до опаковани десертчета, които ни дават нужното за много кратко време и после усещаме спад, раздразнителност и невъзможност за концентрация. Хубавото е, че на този свят съществуват много разнообразни видове тахан и лешниковият е неустоим още с отварянето на буркана. Пробвайте поне няколко седмици да хапвате от него вместо от обичайните вредни изкушения и ще забележите разлика в качеството на сън, памет и килограми.

БАДЕМОВ ТАХАН
Той е паста от смлени бадеми, а всички знаем колко полезни са те за организма ни. Той също може да бъде смесен с мед, какао и масло – тази смес е идеална за пълнеж на десерти и сладкиши. Аз директно си я мажа на филия сутрин и дори не мога да си спомня какво съм намирала в течния шоколад, който сега ми е твърде сладък, мазен и тежък. Тъй като жегите тепърва идват, вече нямам търпение да си правя домашен сладолед, който е изключително лесен, а именно: блендирам замразени плодове, кондензирано мляко и тахан по избор, като най-често предпочитам именно бадемовия. Ако пък ви е омръзнало от обичайните подправки и дресинги за салати, отново той е много добър избор! Освен това бадемите са източник на най-необходимите антиоксиданти и предпазват от свободните радикали, намаляват риска от сърдечни заболявания и ни правят по-енергични.

Това са моите лични топ три, но може да откриете за себе си много различни по вкус и ползи тахани – фъстъчен, тиквен, слънчогледов, кокосов, тахан от кашу, орехов и т.н. Всички те по много лесен начин се вписват в ежедневното меню и учудващо, но съдържат повече протеини от млякото! Можете да си приготвите и сами вкъщи тахан, печете ядките, блендирате и добавяте продукти спрямо конкретната рецепта и вкусовите ви предпочитания.

Животът е твърде кратък за кофти храна и кофти хора, затова оправданията отиват на боклука още днес.

Прочети какво пише в спасителния дневник на едни доста гладни и изтощени хора.