Ретроавангардни с Mini - Артист на четири колела

Позитивен, авангарден, впечатляващ – MINI е много повече от това, което изглежда

  • 25.08.2013
  • от Биляна Славейкова

 

Mini Cooper е типичното английско бижу. Носи традиционен британски дух и безспорно притежава една особена магия. През 2001 г. обаче островитяните останаха с разбито сърце, след като легендарният им автомобил бе купен от немския автомобилен гигант BMW. MINI направи крачка към своята революция и започна нова ера в развитието си.

ПОДКАРАЙ MINI ПРЕЗ ДЕСЕТИЛЕТИЯТА

Mini

 В духа на истинските шедьоври Mini Cooper се ражда непринудено, без никой дори да подозира, че дават началото на легенда. Английската марка Mini води началото си от 1959 г., когато конструкторът, сър Алек Исигонис, представя пред удивената световна общественост първия 3-метров автомобил под името Morris Mini Minor и Austin Seven на British Motor Corporation . Англичанинът Джон Купър, притежател на Cooper Car Company и конструктор на състезателни автомобили, видял потенциала на Mini като състезателна кола. Заедно Исигонис и Купър окончателно създават бранда Mini Cooper, като икономична и евтина кола за широката публика. Базовият модел бил подобрен със състезателен двигател. Един от първите, които виждат Mini на пистата, е тогавашният главен дизайнер на Ферари – Аурелио Лампеди. След няколко часа с чисто новия автомобил той възкликва, че Mini е колата на бъдещето, но е изключително грозна, което звучи абсурдно, ако погледнем днешните екземпляри. Но докато достигне до това, което познаваме през XXI в., легендарният автомобил претърпява множество метаморфози.

Mini

Оказва се, че Mini не се радва на летящ старт и голяма популярност сред консервативните английски вкусове. Едва триметровата дължина на автомобила не вдъхва доверие на критичните британци. Големият пробив идва през 60-те години – време на разкрепостяване на духовете, Бийтълс, хипита и дънки – ерата Peace, Love and Revolution . Сега е моментът Mini да щурмува света. Свободомислещите европейци полудяват по нестандартния автомобил, а той се превръща в един от символите на епохата. През 1963 г. се появява още по-спортното Mini – S. Малкият звяр доказва, че определено е в състояние да засрами големите, мощни автомобили и ги оставя да му дишат прахта трикратно на рали Монте Карло през 1964, 1965 и 1967 г. През следващите две десетилетия Mini се превръща във слабост на много автомобилни фенове и са произведени множество специални модели и юбилейни серии, които откъсват автомобила от масовия му характер и го превръщат във фешън икона. Японците също полудяват по мъника и дори се опитват да създадат негова имитация. Скоро обаче се случва нещо напълно неочаквано – британската икона става собственост на BMW. Това е съкрушителният удар по егото на англичаните, след като малко преди това немският гигант купува Rover Group. Mini сменя амплоато и казва Aufwiedersehen на английската слава.

СТАРИЯТ ДУХ В МЛАДО ТЯЛО

Новото MINI (изписва се с главни букви, за да се разграничи от старото) определено носи чертите на славния си предшественик, но със сигурност не е просто негова реплика. BMW запазват традицията, но същевременно правят колата по-модерна, по-спортна, по-секси от всякога. Дизайнер на новото MINI е мароканецът Франк Стефансон. Нови щрихи получава както екстериорът, така и интериорът на MINI. Външно колата става по-голяма – по-дълга е с около 55 см и по-широка с около 30 см. Погледнат отвътре, малкият звяр добива все по-спортен вид, BMW оставят идеално кръглите аналогови уреди като своя запазена марка. По-този начин дават на шофьора на спорното MINI удоволствието от вида на стрелката, играеща към високите скорости и големите обороти. Прави впечатление и подчертано спортния волан на новото MINI. През 2005 г. се появи и първият вариант кабриолет с мек покрив на модела. Наскоро BMW направиха революция и с електро модела, от който се появиха 500 бройки в Щатите. С всяка изминала година MINI пораства и ни става все по-любим, и не само на нас.

 

АЛЕЯТА НА MINI

Mini

Никак не е трудно да се влюбиш в Mini. Като начало, самият Енцо Ферари не успява да устои и си купува цели три коли. В духа на епохата всеки един от Бийтълсите кара емблематичното возило, което вече се налага като тотален статус символ. Колата определено хваща окото на артистичните знаменитости с авангардния си ретро дизайн и новаторския си стил. Списъкът с феновете на Mini e дълъг – Стив Маккуин, Клинт Истуд, Пол Нюман, Дженифър Лав Хюит, Дейвид Хаселхоф и стотици други звезди. По целия свят са пръснати десетки фен клубове на култовия автомобил. Любителите му организират и внушителни ретро паради. Такъв парад мина през България за първи път през 2004 г. Мъникът определено не може да се оплаче от липса на внимание. Много автори се прехласват по историята на Mini и я пресъздават в романи. Дизайнерът Paul Smith е пример, че MINI има нещо като магия и притежава страхотната способност да вдъхновява. Провокирани от идеята на култовия автомобил, дизайнерът създава страхотна серия MINI аксесоари.

MINI С ХАРАКТЕР

MINI е малък, мощен и спортен, но притежава завидното удобство на средностатистическа лимузина. Обликът му излъчва една особена харизма, която грабва от пръв поглед. Според проучване на Universität Wien по-малките на размер коли издават приятелското и покорно отношение на шофьора, който в повечето случаи не е агресивен и сърдит, а весел, открит и неконфликтен. Това не важи с пълна сила за MINI, защото определено не можем да го категоризираме като покорен. Мъникът има достатъчно мощен мотор, за да засрами далеч по-внушителни като фигура автомобили. Екземплярът пресъздава волния и свободолюбив дух на водача си, който традиционно е любител на спортното усещане и високия адреналин, прикрити под артистичното излъчване на малкия звяр. Атмосферата на MINI е изключително характерна, притежава собствен стил и усещане за уникалност. Собствениците на атрактивния мъник търсят подчертана индивидуалност, а той определено олицетворява бягството от традиционното, клишетата и етикетите. През годините дизайнът и характерът на автомобила остават непогрешимо разпознаваеми по претъпканите градски булеварди.

PIMP MY MINI

Mini

МINI става все по-оригинален и по-артистичен. В голяма степен това се дължи на работата на тунинг майсторите от John Cooper Works. Първото тунинговано от ателието  MINI S се появява през 2000 г. Следват поредица уникални произведения на автомобилното изкуство. Освен с тях, MINI може да се похвали и с няколко изключително ексцентрични опаковки – едно от последните налудничави хрумвания на дизайнерите е да облекат целия автомобила в кожа – The Pet MINI.

В ГЛАВНАТА РОЛЯ: MINI COOPER

 Като една истинска звезда Mini Cooper бързо попада под прожекторите. В края на 60-те дръзките и чаровни Mini-та изиграват главната роля в култовия английски филм с Майкъл Кейн – Италианска афера. Рали екипът на марката прави невероятни за времето си каскади. Появява се в Самоличността на Борн и Лара Крофт: Тум Райдър, но едно от най-запомнящите се филмови Mini-та е тунингованият модел  на ексцентричния Остин Пауърс. След всичко това вече сме сигурни, че MINI заслужава Оскар.

През петте си десетилетия Mini определено обира точките. Интернет проучване на Global Automotive Election Foundation го определя като Европейската кола на века. Същото проучване го нарежда на второ място в борбата за приза Световна кола на века след Ford T. Със сигурност е най-популярната британска кола, правена някога. MINI определено е фаворит на ексцентричните млади хора и днес. Може дори да се добави, че той е и част от отговора на изначалния въпрос Какво искат жените. И въпреки силната женска страст по спортния мъник, той определено очарова и мъжката половина, която традиционно си пада по по-едри играчки.

MINI е емблема, статус символ и авантюра, която трябва да опитате.