Леко, да не се филмираш

За скритата реклама, 25-ия кадър и фалшифицираните резултати

  • 19.11.2016
  • от Златина Стоянова

Живеем в така устроен свят, че волю или неволю, осъзнато или не ни влияят на психиката или, ако си позволим да използваме набралият популярност термин за манипулиране - направо си ни филмират. Кой обаче ни облъчва, защо го прави, как?

Чувал си за 25-ия кадър (англ. – Subliminal message). Това е метод за въздействие на съзнанието или по-точно на подсъзнанието на хората. Измислил го е James Vicary. Принципът на действие не е толкова сложен.

Идеята се състои в това, че зрението на човек вероятно е способно да различи не повече от 24 кадъра в секунда.

Тук идва Vicary, който (през 1957 г.) хитро, хитро вмъква въпросния кадър по време на излъчването на трилъра „Пикник“ в киносалоните на Ню Джърси. На него пишело „Пийте Кока-Кола“ и „Яжте пуканки“. Вследствие на скритата реклама по данни на Vicary продажбата на газираната напитка се увеличила с 18,1%, а тази на пуканки с 57,8%. След това той си патентовал технологията и дори основал дружество за скрита реклама във филмите.

Да, ама всяко чудо за три дни! Съобщенията в средствата за масова информация привличат вниманието на учените. Така например през 1958 г. рекламната агенция Canadian Broadcasting Corporation по време на популярното предаване Close Up пуснала скрит текст Call now!. След това питали зрителите да отгатнат скритото послание... Повечето признали, че по време на излъчването на предаването имали прекомерно желание да ядат и пият.

Идва 1962 г. и Vicary признава, че опитът му, заедно с цялата статистика по продажбите, са изцяло фалшифицирани.

Въпреки това използването на скрита реклама е забранено в много страни и до днес. Защо ли?! Не че разкривам поредната конспирация, но в цялата история има нещо гнило. В 25-ия кадър подсъзнанието регистрира неща, които съзнанието не забелязва. Лошото тук е, че

тази информация не минава през реалната преценка на съзнанието, което трябва да определи дали това е добро или лошо.

Общо взето, според психолози няма значение кой поред е кадърът. Хората с белите престилки също твърдят, че тези от нас с по-лабилна психика са доста „по-лесни жертви“ на скритата реклама. Кой е податлив, кой не е, трудно може да се каже, така че си направи извод и внимавай да не се филмираш!

Тук ще намериш пет филма, които така или иначе ще ти отвеят главата.