Кандидатствай за работа, не за комедийно шоу

Как се става предпочитан кандидат за работа vs. как се става за смях

0 коментара Сподели:

Ако мислите, че ежедневно ви се налага да комуникирате с пълни идиоти на работното си място, то със сигурност не сте специалист по подбор на персонал, защото в този случай вие бихте били сигурни в горното.

Когато си търсите работа, въпросът не е „Да кандидатствам или не?”, а „Как да кандидатствам така, че CV-то ми да не отиде в кръглата папка, наречена кошче?”. Затова ето ви един „Кратък пътеводител за не-идиоти, търсещи си работа”:

СНИМКАТА

Забравете за снимките от бала, тези от дипломирането, тези с предизвикателните пози, ЗАБРАВЕТЕ снимките с чаши и бутилки. Златното правило тук е Just keep it simple! Не най-добрият, а единственият избор е снимка в паспортен формат. Допустимо отклонение е тази в цял ръст, но кому е нужно? Идеята на снимката е да създаде впечатление за човека зад дипломата, не да доказва способностите ви да ходите на висок ток или наличието на неоправдано скъп часовник. Все пак търсите работа, не сте на подиум.

Още нещо – ако ще прикачвате снимки към автобиографията си, уверете се, че имат приемливи имена.

Да, освен снимката в кандидатурата ви се вижда още „sas sinqta rokla pred vratata.jpg”, “на язовира с Цеко.jpg“, “za skaipa_2011.jpg” и т.н.

Виждат се и наименованията на автобиографиите ви. Моля улеснете подбора и озаглавете CV-то си с вашите имена. Представете си папка с над 100 файла, озаглавени „moe CV”, “CV_novo”и други подобно-безлични. А сега си представете как специалистт по подбор преименува всички тях… Не ви се иска да сте на негово място?! Искате да се гръмнете? Той също!

ЕЛЕКТРОННАТА ПОЩА

Въпреки че много е изговорено и изписано по темата, продължават да се срещат кандидатури от koteto_74@*.com(кой свестен 42-годишен човек би ползвал подобен имейл акаунт?!). Просто е, не отнема време, затова – направете си нова поща. Ако се притеснявате, че ще трябва да проверявате няколко inbox-а, то сега е времето да понаучите малко за Outlook, Thunderbirdи други от сорта.

БЛАНКАТА

И да не ви се вярва, бланките не са създадени, за да предоставят възможност да оригиналничите. Ако искате да блеснете, оставете го за интервюто. Шансовете ви да стигнете до него намаляват с всеки опит за автобиография под форма на свободен текст или есе, а автобиография с рамка наподобява некролог.

Веднъж свалили образеца (може да го намерите тук), попълнете хронологично трудовия си опит, като започнете от последната си позиция. Ако кандидатствате за работа в специализиран сектор, изчистете подробностите относно летните си стажове като сервитьори и бармани (допустимо е да ги оставите единствено ако нямате друг трудов опит до момента).

Ако от 2006 г. до днес пеете в църковен хор вечер, а кандидатствате за технически сътрудник, не е ОК CV-то ви да започва с това – или го преместете по-надолу, или го впишете в секцията с допълнителни умения.

Ако не е изрично посочено в обявата, то CV-то ви трябва да бъде на български език. На обяви на английски език, изпращайте CV на английски (звучи елементарно, но много хора избират трънливия път). Дори и да се изисква втори, трети и т.н. език, не изпращайте CVна фински, освен ако не е условие за кандидатстване.

МОТИВАЦИОННОТО ПИСМО

Вероятно няма да ви изненадам, ако споделя, че почти никой не чете тези неща. А да изпратиш мотивационно писмо, без в обявата да е посочено, че се изисква, е почти толкова безсмислено, колкото да държиш дръжката на вратата на асансьора, преди той да е дошъл. Ако все пак ви търсят такова, aвие изпратите, проучете добре компанията за която кандидатствате (това вече трябва да сте го направили още с подготвянето на CV) и напишете уникално писмо. Бланкетната мотивация показва колко ви е все тая какво и за кого ще работите и се различава от старанието да изпълните условията.

НА ИНТЕРВЮТО

Не закъснявайте. Не подранявайте. Бъдете там навреме.

Има работодатели, които няма да желаят да се срещнат с вас ако закъснеете, и то не след 5, 10 или 20 минути, а никога. Личното ми мнение е, че това е правилният избор, когато не сте предупредили, че сте възпрепятствани, а понякога и въпреки това. Закъснението за интервю за работа показва вашата неспособност да организирате времето си, неуважение към позицията и работодателя, при който кандидатствате, и ясно заявява бъдещия ви стил на работа. По-лошо от закъснението е единствено забравянето, че имате насрочено интервю. Затова, ако се случи да получите обаждане от някой, който в 15:20 часа ви уведомява „В 15 трябваше да дойдете на интервю… ммм всичко наред ли е с вас?“, за бога, не отговаряйте с „А, да!“.

По-добре замълчете и оставете „връзката да се разпадне“.

Ако подраните, твърде вероятно е да поставите интервюиращия в припряна ситуация, в която гузно ще се тревожи, че го чакате. Да, има и такива хора, наричаме ги съвестни.

Ето защо просто бъдете точни.

ОБЛЕКЛОТО

Представителният външен вид е от значение – за работа в банка, в адвокатска кантора, в ресторант, на гише за билети, в кол център, за първа среща… Важен е. Точка!

ЖОКЕРИ

Пушите ли? Търсеният отговор е отрицателният. И да – не се имат предвид онези другите цигари, тъй че не задавайте уточняващи въпроси.

Къде се виждате след 5 години? Тъп въпрос, но въпрос. Ако не можете да отговорите, разкажете къде сте били преди 5 години – вероятно днес сте на по-добро място.

Защо кандидатствате при нас? Единственият грешен отговор е „Защото искам да напусна сегашната си работа”. Давайте смело напред и разкрийте комуникативните си способности – дано да ги имате.

Заплащането. Никога не поставяйте вие въпроса, но имайте готовност за него. Не посочвайте конкретна сума, дайте граници на възнаграждението, което е приемливо за вас. Така работодателят ще има възможност да получи нещо за цена, която не е над реалната, а вие ще получите работа, за която ще ви плащат над минимума.

Виж още какво е общото между интервютата за работа и първите срещи.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *