ЕДНО... ИНТЕРВЮ С АСЕН АСЕНОВ

Говорим си за Пловдив с един от моторите на съвременния културен живот у нас в последните години

  • 07.10.2014
  • от Влади Герасимов

Срещаме се с Асен Асенов, наш добър познайник, един от моторите в съвременния културен  живот у нас в последните години. Съвсем случайно срещата ни е в Деня на София и ще си  говорим за Пловдив, културата и неговите деятели. Напоследък там е голяма еуфория, след  като събитията на „Едно“, както и „Нощта на музеите и галериите“ съвпаднаха с избирането на града за  културна столица на Европа за 2019-а.

Тези дни в Пловдив е голяма еуфория, културният фокус се измести от жълтите павета в посока  под тепетата... Защо?
Като културна организация „Едно“ взе решение да премести основна част от активностите си в Пловдив по една съществена причина и тя е свързана с нашите усилия да работим в посока на  децентрализация в този сектор. През последните 20 години всичко е концентрирано в София и  според мен това ще доведе до много негативни последствия за цялата държава. Има и нотка  сантимент – тъй като аз съм завършил средното си образование в Пловдив, имам много приятели там, които доказаха, че може да правят културно съдържание на европейско ниво, и ако трябва да посоча конкретно име, то това ще бъде Веселина Сариева, която седи зад „Нощта на музеите и галериите“.

Направи ми впечатление,че целият град работеше в духа на слогана от афишите Plovdiv Тogether...
Истината е, че в много голяма степен този слоган е изпълнен със съдържание. В града бяха приобщени не само хората от културния сектор, но и хора от най-различни общности. Кандидатурата на града за европейска столица се превърна и в социална кауза.

Това голямо събитие е много добра възможност не само за Пловдив, а и за България да се позиционира по-добре на европейската културна карта.

Усеща ли се по-голям интерес на града към културните събития? Минаха два от фестивалите на One, скоро предстои и Architecture Week...
Много приятно сме изненадани от атмосферата. Има един специфичен уют, който прави впечатление и на нашите чуждестранни гости и партньори. Те споделят, че за тях Пловдив е  едно неоткрито съкровище с впечатляваща археология и история. Design и Dance Week минаха при много голям интерес както от страна на местната публика, така и от страна на  традиционните гости от София, Варна и Бургас, които дойдоха на събитията. Факт е, че нашите фестивали допринесоха за развитието на културната среда в града, но като цяло искам да кажа, че нашата заслуга за успеха на Пловдив е твърде скромна.

Да разбираме ли, че оттук нататък все по-често на софиянци ще им се налага да пътуват за  разни готини събития?
Реално разстоянието между двата града е такова, че на много места по света човек всекидневно го изминава, за да отиде на работа. Освен това структурните фондове, които  предстои България да усвоява, ще дадат възможност за модернизация на транспорта, има  заложен проект за изграждането на много по-бърз и удобен влак между градовете. Пловдив е  много атрактивен за младите хора с това, че все още има много приятни и евтини места за спане и забавление. Мога да дам пример с „Нощта на музеите и галериите“. В уикенда на събитието имаше над 60 000 човека гости на града, те са оставили над 1 000 000 лв. Публичните пари, които градът е инвестирал в Нощта, са 35 хиляди лева, тоест всички имат полза от подобни събития, така че очаквам там тепърва да се случват подобни интересни неща.  Спечелването на титлата Европейска столица на културата ще привлича все повече хора под тепетата и съм абсолютно убеден, че за да се случи по успешен начин, е необходима колаборация с всички добри културни оператори и институции в София и страната, защото тази  награда не е пловдивска кауза, а кауза на цяла България. Много е важно сега всички да са заедно.

Виж и интервюто ни с една легенда в телевизионните среди - Роро. С него си говорим за музиката днес и неговите проекти утре.