Истината за „10-годишното предизвикателство“ на Facebook

Тек блогърите алармират за най-вероятната тайна цел на меме кампанията

  • 17.01.2019
  • от Даниел Левенджиев

Сигурно ви е направило впечатление поредното вайръл предизвикателство #10YearChallenge, или постване на две максимално близки като поза и физиономия снимки на теб самия с десет години разлика между двата кадъра. На повърхността това е забавен начин да покажеш как през този период от време се е променила прическата ти, лицевото окосмение или килограмите. Ако задълбаем обаче зад мотивацията на Facebook да лансира подобна кампания, може да изплува една неудобна истина, в случай че си от хората, които не обичат да си заравят главата в пясъка, или поредната теория на конспирацията, ако все още вярваш в Дядо Коледа и изначално добрите намерения на корпорациите.

Ако научихме нещо от скандала със 70-те милиона профила, ударени от Cambridge Analytica, то това е, че бизнесът на Facebook не е да помага на хората да се свалят и забавляват, а да събира данни за личния им живот.

Колкото повече, толкова по-добре. Може да ни е трудно да си го представим, но преди десет години на практика нямаше Facebook, поне не беше глобалната институция, която е в момента: активните юзъри бяха няма и 300 милиона, основно от западния свят и прогресивните младежи по света. Знам, че звучи шокиращо, но се замислете – кога майка ви си направи акаунт? Това може да се брои за момента, в който социалната мрежа е станала вече масова. С други думи много хора нямат качени снимки на 10 години вътре. Да не говорим, че в първоначалното си превъплъщение Facebook даваше възможност хората да са с маймунско име стил Църна Маца и аватар на оцъклена черна котка. Подобна кампания е един чудесен начин да се попълнят липсите в базата данни.

Сред водещите тек блогъри обаче алармират, че най-вероятно целта на Зукърбърг и компания отива доста по-далеч от това:

а именно трениране на софтуера им за разпознаване на лица, така че вече да отчита промените във възрастта и физическото състояние.

В първия момент звучи нелепо, но колкото повече се замислиш, толкова по-логична става тази теория. Имаме милиони участници в предизвикателството, които са се постарали да предоставят две еднакви снимки с фиксирано време между тях. Едно е да анализираш промените на различни лица от различни кадри с неопределен времеви период между тях, съвсем друго е да имаш фиксирани параметри. Отгоре на всичко участниците с удоволствие са добавили така необходими детайли като „тук съм абитурентка“, „с естествен цвят на косата“ и „преди да спра да се тъпча с бургери и картофки“.

Естествено някои хора се подиграват с предизвикателството и пускат снимки на зърно от грозде, превърнало се в стафида. Такива участници в анкетата много лесно се елиминират от базата данни като ненужна информация. Колкото и да се опитваш да измислиш по-лесен и безболезнен начин да събереш стотици милиони „преди и след“ снимки, просто няма. Кампанията 10 Year Challenge е гениална!

Какви обаче са приложенията на евентуалната подобрена версия на софтуера за разпознаване на лица? Реклама. Още по-прецизно таргетирана и крипарски лично насочена. Изглежда, че остаряваш? Крем за бръчки. Няколко килограма отгоре – магически хапчета за отслабване. Зъбите растат накриво? Дентална клиника точно като за теб.

Всяка технология винаги има и полезни приложения. В случая разпознаване на лица с функция остаряване може да се използва за откриване на изчезнали деца години по-късно или залавяне на престъпници. Но я има и параноята, че в развитите пазари застрахователните компании ще имат достъп до темпа, с който остаряваш спрямо съучениците си, или пък външния израз на фазата, в която се намира животът ти. Това, разбира се, ще се отразява на по-високи застрахователни вноски.

От позицията на човек, живеещ в България, обаче няма чак такова притеснение. Не е нужно да се стига до крайности стил „Социална фирма Фейсбук са турци, лъжат ви!“. Просто за да оцелееш в съвременния дигитален свят, трябва по-често да си задаваш въпроса „Защо“, преди да се хвърляш с телешки възторг в поредната онлайн кампания. Тази е почти безобидна, но следващата може да има последици, при това страшни.

Кой заслужава да носи титлата Най-добър бар и ресторант за 2018, решаваш ти. Гласувай

Ето и една от многото награди, които можеш да си спечелиш

Какво още се случва в града?! Последвай Instagram профилът ни и ще разбереш