5 танцови парчета от SPOTLIGHT: USA

Give me five... американски танцови спектакли

  • 10.03.2018
  • от Цветанка Георгиева

Треската за “Оскарите“ отмина, но предстои да паднем в плен на друго омайващо изкуство отвъд Атлантика – съвременния танц. Американците първи освобождават танцуващия човек от законите на класическия балет, извикват на сцената естествени движещи сили и настроения, внушават експресивни емоции с театрални и експериментални похвати. Всички знаем за революцията на Марта Греъм и Мърс Кънингам – вече класици на модерния и съвременен танц, а сега ще опознаем от първо лице най-новата вълна от американски хореографи и трупи в Пловдив.  

Между 26 и 28 март Градът на тепетата е домакин на първата платформа за съвременен американски танц SPOTLIGHT: USA, която ще представи 9 избрани от международно жури спектакли от Ню Йорк, Лос Анджелис, Сиатъл, Портланд и Филаделфия. Форумът ще събере директори на театри и фестивали от десетки държави по света, които заедно с българската публика ще видят представителна селекция от многоцветната и многогласна съвременна американска сцена. 

Ето и петте фаворити от програмата, които не бихме искали да пропуснем.

„БУЙНА ВОДА“ на  CONTRA-TIEMPO от Лос Анджелис

Компанията CONTRA-TIEMPO основава своите творби на стил, който на пръв поглед изглежда като фрийстайл салса – поединично, по двойки или групово, понякога жените водят, а мъжете танцуват с мъже. Това обаче не е самоцелно отклонение от класическата линия 1-2-3-пауза, а буквално завръщане към корените на салсата в Куба и Пуерто Рико. Салсата възниква именно като социален танц, което чудесно пасва на темата на спектакъла – стихията на водата, жестокостта на сушата и умишлената злоупотреба с природата. Трупата ще покаже още улични и хип хоп танци, както и препратки към пиесата на Шекспир „Бурята“, за да ни напомни, че водата е безценно право за живот.

Гледайте на 26 март, 20:00 часа, Дом на културата „Борис Христов“

„ИНДУСТРИАЛЕН БАЛЕТ“ на Кейт Уолик от Сиатъл

Индустриален, защото се чувстваш като в изоставена фабрика или сумрачен бар от 90-те, а също защото и музиката напомня на подземния електронен тътен на ранните Nine Inch Nails. Балет, защото класическите фигури и стъпки са подсилени с младежки атлетизъм и бунтарска енергия. Резултатът е приятно-мрачно представление, едновременно танцов спектакъл и концерт на живо. Хореографът Кейт Уолик ни кани на една по-различна вечер от Сиатъл и няма как да ѝ откажем.

Гледайте на 27 март, 20:00 часа, Дом на културата „Борис Христов“

ТОЛКОВА ЧОВЕШКО на Кристин Бонанси

Французойката Кристин Бонанси преоткрива големите европейски философи на сцената в Ню Йорк. И ако ви се струва, че в последно време зрелището и визуалните ефекти взимат превес над смисъла и съдържанието в представленията, то Кристин е намерила перфектния баланс. Соловият ѝ танц е вдъхновен от една от култовите книги на Ницше – „Човешко, толкова човешко“. По-специално Бонанси изследва дремещата у всяко човешко същество тъмна и разрушителна сила – онази необяснима сила, която превръща разумните двукраки в диваци и зверове.

Гледайте на 28 март, 17:00 часа, Драматичен театър – Голяма сцена

ЦВЕТЕ – СКЕЛЕТ на Degenerate Art Ensemble

Както азиатското растение Diphylleia Grayi става прозрачно при дъжд, така и хореографът Харуко Кроу Нишимура сваля маските, когато застане пред публика. Този солов спектакъл попада в нашия списък, защото е затрогваща история, разказана с танц, видео арт, вълшебни костюми и декори. След тежки периоди на депресия и изпитания Кроу открива чрез изкуството не само коя е, но и защо трябва да продължи да живее.

Degenerate Art Ensemble се вдъхновяват от пънка, киното, кошмарите и приказките особено на Братя Грим и Ханс Кристиан Андерсен.

Гледайте на 27 март, 15:30 часа, Драматичен театър – Камерна зала

ПРИНЦИПИТЕ НА НЕСИГУРНОСТТА на Джон Хегинботам и Майра Калман (Ню Йорк)

Желязно логическо триединство движи историята – раждане, възход, крушение. Важи за цивилизации, държави, култури, изобщо за всяко живо същество. Единственото, в което могат да ни убедят дебелите книги с дати и събития, е, че имаме прекалено малко време на този вечен свят. А Майра Калман, художничка на корици на New Yorker и автор на книги, и хореографът Джон Хегинботам ще покажат смешната, тъжната и абсурдната страна на това съществуване. От големите катаклизми до малките дневни несполуки, това е спектакъл за смисъла да си тук, едно нестандартно пътуване из колективната и личната памет, в което на всяка спирка музиката и танците са различни.

Гледайте на 28 март, 20:00 часа, Дом на културата „Борис Христов“

Ето и още нещо въздействащо от визуалните пърформънси.