Moleskine – късче легенда в задния джоб

Любимият бележник на Пикасо, Рон Арад и Индиана Джоунс

  • 23.08.2013
  • от Таня Петрова

Светът, какъвто го познаваме, е немислим без удобството на интернет, мобилните телефони и чат клиентите. Всеки и всичко е достъпно, винаги, по всяко време. Но по пътя към тази техно зависимост може би загубихме любовта си към хартията. Книгите се превръщат в i-еди-какво си, писмата стават имейли, вестниците мигрират към онлайн издания, добрите стари дневници вече се наричат блогове. Възможно ли е едно малко черно тефтерче с жълтеникави страници и минималистичен дизайн да се превърне във фетиш на едно цифровизирано динамично поколение. О да, особено ако се казва Moleskine!

Moleskine

Брандът бележници и тетрадки Moleskine (произнася се молъскийн с ударение на последната сричка) с черните си заоблени корици от твърд картон, панделка за отбелязване на страниците и плик от вътрешната страна на задната корица провокира евангелистка преданост сред феновете си. Обект със съвършенство в излишък или верен спътник в пътешествията, в който да нахвърляте скици, бележки, истории, идеи, които някой ден ще се превърнат в знаменити картини или обичани книги. Групата във Flickr Moleskine: One Page at a Time има повече от 2900 членове, които качват сканирани версии на скиците си от малкото тефтерче. Художникът Арманд Фраско, създател на фен блога moleskinerie.com, споделя: Не всички бележници са създадени равни...

Moleskine не е лична мания, той е начин на мислене.

Първите бележници се правят в малка семейна френска печатница, която снабдява цял Париж. Според мълвата Винсент Ван Гог, Анри Матис, Пабло Пикасо, Ърнест Хемингуей и Жан-Пол Сартр са ползвали абсолютно същия модел, докато са обикаляли парижките улици и кафенета. Един от най-големите фенове на Moleskine бил английският пътуващ писател Брус Чатуин (Индиана Джоунс е другият, но тъй като е измислен герой, не го броим) – именно Чатуин измисля името moleskine. Той предлага всеки Moleskine да започва със страница с адреса на собственика и сумата, която би платил като награда на онзи, който ще го намери в случай на загуба. Хитър трик, който кара всеки потребител да се замисли колко точно е ценен бележникът му. През 1986 г. производителите фалират. Чатуин е толкова привързан към тефтерчетата, че решава да изкупи всяко едно от тях, преди да отпътува за Австралия, но и те не му стигат. Официално легендарните бележници изчезват от лицето на земята.

Moleskine

В началото на XXI в. обаче Modo & Modo, малка миланска печатница, вдъхват живот на реликвата, възкресяват оригиналните тефтерчета и официално патентоват името Moleskine. От 2006 г. брандът Moleskine е собственост на Societe Generale – те плащат 60 млн. евро за  привилегията. Собствениците черпят с пълни шепи от историята на изкуството – един ход, който приляга особено на амбициите на трендсетърите – целевата аудиторията на Moleskine. Бизнесът потръгва, защото кара потребителите да се чувстват така, сякаш използвайки Moleskine, те са на една драскулка разстояние от това да се превърнат в следващия Пикасо. Всички можем да бъдем творци, казва Марко Бегин, президент на американския клон на компанията. Бегин вярва, че феновете на Moleskine са същите, които обожават и стилните hi-tech джаджи. На един web дизайнер, работещ на своя Macbook, не му пречи да има и един Moleskine под ръка. Ето защо през март миналата година собствениците решават да съчетаят аналоговия и цифровия свят чрез услугата MSK – през сайта moleskine.com потребителите могат да отпечатват онлайн информация, независимо дали снимки или текст, върху хартия, в размер, побиращ се в стандартен бележник Moleskine. Подхранването на въображението няма цена, казва Бегин. Винаги сме позиционирали продукта си като книга, която всеки сам пише.

Moleskine

И хората плащат за тази привилегия, дори и във времена на рецесия. Днес начинаещи и  доказали се писатели, художници, дизайнери, журналисти, изследователи, редови колежани харчат по 18-20 долара за една бройка от тези бележници. През 2008 г. е отбелязан годишен скок в продажбите с 14%. В каталога на компанията ще откриете 133 вида (джобни бележници, големи и малки тетрадки, с меки и твърди корици, дневници, репортерски тефтери), които се продават на 17 400 места в 58 страни, включително Ботсуана и Малайзия. България все още е извън света на Moleskine, но може би точно в този момент някой български фен каца на летището с няколко тефтерчета в багажа и с идеята, че трябва да доведе култовата марка тук.

Moleskine

Moleskine се опитва да се ограничи от простосмъртните си конкуренти – през 2006 г. компанията направи голяма крачка в САЩ като отвори офис в модерния месарски район в Ню Йорк и започна производство на бележници по поръчка за организации като Metropolitan Opera в Ню Йорк, Art Directors Club, Музеят на модерното изкуство, T-Mobile, Olympus, Absolut, Kickers, Apple, Harvard University и по повод събития като филмовите фестивали във Венеция и Трибека, Олимпийските игри в Пекин, джаз фестивала в Монтрьо, London Book Fair, The Webby Awards, годишнината на шрифта Helvetica и т.н. За да превърне Moleskine в любима марка на творческата класа в Америка, компанията раздава ценните бележници на 70 музиканти и художници, сред които писателя Дейв Егърс и архитекта Майкъл Грейвс с молбата да ги попълнят с каквото преценят. След това те представят резултатите в Art Directors Club, Ню Йорк. Една от последните инициативи на Moleksine е по повод Международната седмица на дизайна 2009 в Милано. По повод пускането на новата серия Folio Collection и съвместно със списание ID Moleskine организират събитието Една седмица от вашия живот. Според регламента на 13 специално подбрани артисти, мислители и дизайнери сред тях – Сет Годин, Линда Тишлър, Джеймс Байбър, Ив Бехар, Джузепе Амато, са раздадени по едно чисто ново тефтерче с молбата те да го попълнят както намерят за добре.

Moleskine

Днес бележниците Moleskine са верни спътници на творците професионалисти: те се превърнаха в символи на съвременните номади, но и са задушевно свързани със света на технологиите чрез мрежа от сайтове, блогове, онлайн общества и виртуални архиви.