Няма ли риск, няма емоция

Ако знаеш кой е Луис Басат, значи знаеш къде да си тази сряда

0 коментара Сподели:

В един свой роман Стефан Цвайг казва, че идеята се ражда за секунда, но само глупаците бързат да я осъществят веднага. Затова винаги се провалят. Дали защото във вените му тече южна кръв, Луис Басат не се бои от провал. В края на краищата, ако няма риск, няма и адреналин!

Той изглежда скромен, обикновен човек, с „обикновена” интелигентност, а го нареждат сред най-великите умове в областта на рекламата. На какво се дължи главозамайващият му успех? Прочетете „Креативността” и ще разберете…

Басат обича да слуша и да се учи от всичко. Не е конформист. Не обича безпорядъка – той му пречи да мисли. (Ето, казах ли ви, че е обикновен човек!) Няма склонност да се разпорежда, предпочита да убеждава. Много преди да започне да ръководи, се е научил да се подчинява… Личната историяна Луис Басат е доказателство, че човек може да стигне до най-широка аудиторияпо цял свят, стига да разгърне способността си да мисли креативно. А това означава да мисли различно, „да умее да свързва нещата”.

Малцина знаят, че доскорошният президент на групата „Басат Огилви Иберия”, неин артистичен директор за Европа и основател на Института за творческо развитие „Басат Огилви” има български корени. Носител на над 400 отличия в областта на рекламата в Кан, Ню Йорк, Лондон и Латинска Америка, той е номиниран за най-влиятелен рекламист на XXвек.Заедно със съпругата си Кармен, с която го свързва пословична обич, е притежател на една от най-внушителните частни колекции на модерно изкуство в Каталония, събирана близо 50 години. За първи път част от нея напуска Испания, за да бъде представена в комплекс КВАДРАТ 500 на Националната галерия в София между 29 ноември 2016 и 15 януари 2017.

Книгата „Креативността”, изложбата и лекцията в Аулата на Софийския университет, насрочена за 30 ноември, са обединени в проект със заглавие „Луис Басат и креативността”, иницииран от Фондация Фотофабрика и Ogilvy Group Bulgaria

За първи път лектор от такава класа в областта на рекламата изнася лекция в България на тема „Креативността”, отворена за студенти, рекламисти, визуалисти, дизайнери, режисьори, журналисти и медиатори.

Книгата е същинско находище на добри творчески практики, съвети и (авто)цитати. Важно е да запомните, че креативността е свобода, няма смисъл да я пришпорвате! Ако ви кажат, че ще откриете някой отговор сутринта, няма да го откриете, но ако ви дадат месец време, е много вероятно да го откриете още на сутринта. Без да подценява влиянието на интернет и социалните мрежи, Луис Басат прави услуга и на родителите, като ги инструктира да насърчават правилно креативността на децата си:

Като гледам внуците си да играят на компютъра една игра и още една, следвайки дадени правила, се питам къде е въображението, което използвахме ние, когато с една пръчка в ръката вместо сабя защитавахме нашето измислено царство от неприятелите? Лееше се въображение на талази. Днес тези, които преливат от въображение, са създателите на компютърни игри, не децата, които ги играят. Получаваме нещата прекалено готови.

Не ми харесва полученото наготово въображение. Предпочитам да го създавам.

Социалните мрежи развиват културата на споделянето и на марките трябва да им е ясно, че те вече не се обръщат към един отделен консуматор, а към него и към цялата мрежа на негови контакти. Затова днес е по-важно от всякога да пазиш качеството на продукта или услугата, която предлагаш.

Басат подсказва, че в рекламата има универсални закони, които не стареят. Да обясниш индиректно нещата може да бъде по-интересно, симпатично и запомнящо се. В същото време зрителят не сяда пред телевизора, за да дешифрира неразгадаеми рекламни клипове, нито шофьорът спира колата си, за да разбере по-добре сложната пътна мрежа. Трябва да съблюдаваме баланса между простотата и находчивостта.

Популярните личности, сексът, хуморът, смяната на ролите и аналогиите си остават знакови креативни подходи при създаването на рекламно съдържание.

Но не разчитайте на Басат да мисли вместо вас, той само илюстрира идеи. Нали знаете кои са основните правила за креативността?

Правило 1: Няма правила.
Правило 2: Никога не забравяй правило 1.

„Някои казват, че съм рекламен гуру, а аз съм просто един човек, който умее да слуша. Слушам клиентите си и се уча от тях”,признава Луис Басат. Много би ни се искало българският политически елит да взема пример от него.

Гледай една от най-добрите реклами за 2016.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *