ДЪРЗОСТ И МАРКЕТИНГ: КАК RADIOHEAD НИ СКРИХА 'ШАПКАТА'

Бандата хвана рекламния бик за рогата и показа на света как се промотира качествено

  • 04.05.2016
  • от Кристина Христова

Преди броени дни една от любимите ми английски рок банди успя да грабне вниманието на целия свят, при това без да влага големи усилия. На първи май 2016 Radiohead заличиха цялото си онлайн присъствие в социалните мрежи, като не оставиха дори един-единствен пробит пост във Facebook, Instagram или Twitter.

Както всички знаем, смъртта на известен музикант винаги успява да вдигне рейтинга му до небето (буквално и преносно).

Сега виждаме, че виртуалната смърт на една група може да свърши същата работа.

Даже и по-добра, като се има предвид, че всички са затаили дъх в очакване на предполагаемия девети албум на групата.

Но Radiohead не спряха дотук. Те изпратиха на някои от най-запалените си фенове старомодни аналогови хартиени картички с криптирани послания, в които загатват вероятното заглавие Burn The Witch и завършват със смущаващия майтап “Знаем къде живеете”.

А после, два дни по-късно, се завърнаха в интернет пространството с кратък анимиран тийзър на чуруликащо птиче. Последваха още два миниклипа в Instagram, които само загатват тематиката на следващото им произведение. Е, Том Йорк и компания винаги са били шантави.

Резултатът не е лош. В момента няма световна медия, която да не споменава Radiohead. Всички очи са вперени в тях, макар че никой не знае какво точно да очаква – нов албум, нов сингъл или просто поредния мистериозен ход. Изглежда, че най-интересното “шоу” за годината няма нужда от кой знае какъв бюджет и ефекти, за да развълнува масите.

Radiohead разчитат само на нашето любопитство, своята оригиналност и малко смелост. Открили са най-важната съставка на успешната рекламна кампания, а именно да не подценяват интелекта на публиката си. 

По същото време в България се поливаме с терабайти крещяща, мигаща, молеща за внимание, нахална и най-вече скъпа реклама. Повтаряме първосигнални лозунги и въпроси, сякаш адресирани до тригодишно дете или кучето му (“Къде е млякото?”, “Къде е бирата?”,“Къде е Теди?”,“Къде ти е акълът?”).

А в средата на“Витошка”, точно до тумбестия бивш фонтан,един човек търпеливо стои в дъжда и работи като рекламно пространство. Той държи табела, рекламираща ресторанта, който го е наел. Ресторант, чието име не отговаря на маркетинговата стратегия, избрана от собствениците му. Нo какво ли да очакваме от родната реклама...

A ИМА АРТИСТИ, КОИТО ОБИКНАХМЕ ЗАЩОТО НАПЛЮХА ТЕЛЕВИЗОРА