Бижутерите на новото време

Изкуството да правиш вино

0 коментара Сподели:

Добрите идеи се раждат в нуждата, както и хубавите български вина. Особено след 2008 г., когато българските лозари и винари трябваше да гонят по-високо качество и конкурентни цени, защото, както наскоро се изрази един виден сомелиер: „Не може да сме в империята на злото и да продаваме по-скъпо от Франция.“ Той имаше предвид захабения заради алчността на някои проиводители имижд на българското вино в чужбина, който сега всички дружно се стремят да поизлъскат. Усилията доведоха до безспорни резултати и на пазара се появяват все по-класни родни вина. Избите не спират да експериментират и инвестират в нови подобрения и разработки. Една част от винопроизводителите постигат качеството с внос на чужди екзотични сортове грозде. Други като изба „Логодаж“ потърсиха уникалността в собствения си лозов двор и се превърнаха в бижутерите на новото време. Те припомниха, че виното е продукт от национално значение. Затова от години тяхната мисия е да популяризират вината от местни сортове грозде.

В „Логодаж“ залагат предимно Широка мелнишка лоза, Ранна мелнишка лоза, Рубин и др. Мелнишкото е точно онова вино, за което сайтът на американските въоръжени сили „Старс енд страйпс“ разкри, че било любимото на бившия британски премиер сър Уинстън Чърчил и той всяка година си поръчвал по 500 литра. Това вино се прави от грозде с хилядолетна история, което расте само в Тракийската низина, в долината на река Струма, а това е най-слънчевият и благодатен край на България. Точно там, в село Логодаж, е една от най-големите изби в България с капацитет за производство и съхранение над 3 млн. литра вино. Местните сортовете се оказаха истинско предизвикателство за звездата сред „летящите уайнмейкъри“ Рикардо Котарела, за когото виненият критик Робърт Паркър казва, че е един от най-добрите в Италия.

вино, Логодаж, Бижу

Собственикът на една от известните изби – „Фалеско“, заработи с амбициозния екип от технолози на „Логодаж“ начело с Петър Дросански и главен технолог Светла Танева и създаде вина с характер. Последният шедьовър е съблазнително свежото „Бижу“ (Bijoux), реколта 2012, в малки бутилки от 0,375 л. „Това е бялото продължение на нашата концепция за създаване на вина от типично местни сортове, концепция, която трябва да представи България на световна сцена“, казва Методи Георгиев, търговски директор в избата. Виното на „Логодаж“ от години пълни чашите на ценители в Русия, Полша, Чехия, Германия, Испания, Англия и САЩ. Неотдавна избата пусна едно прекрасно розе – Nobile, което Рикардо Котарела направи от „кривия сорт“ Широка мелнишка лоза. Преди това червеното сухо вино Hipnose merlot reserve бе обявено за световна новост на международния конкурс „Винария“ в Пловдив, тъй като е „направено от най-доброто грозде на едно-единствено селектирано лозе в региона на Мелник, с контролиран добив, зрялост и качество на плода при пълен технологичен контрол на отглеждането“.

вино, Логодаж, Бижу

Отделно българските сортови вина са предпочитани и от чуждите корпорации у нас, когато поръчват на избите да им направят бутилки със специален етикет, предназначени за подарък на специалните им гости. Те многo добре знаят, че виното става още по-атрактивно в обстановка на икономически застой, защото дори и цените на акциитe да паднат, винаги може да си отворят бутилка хубаво българско вино след края на работния ден.

вино, Логодаж, Бижу

„Бижу“ е бялото продължение на концепцията на изба „Логодаж“ за създаване на вина от типично местни сортове. Виното е с бледожълт цвят със зеленикави оттенъци. Носът е съчетание от цветисти и плодови аромати, които преминават в един елегантен и много фин вкус. Балансираната свежест с изразена структура, идваща от Широката мелнишка лоза, завършва с дълъг финал и спомен за бижу. Виното е едно прекрасно лятно предложение, което се съчетава с рибни ястия, леки меса и дори самостоятелно.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *