НА ИРИНА ЖИВОТА. И ТОЗИ В МАЛКО БРИТАНСКО СЕЛЦЕ...

Плюс Батман и един убиец на гръцки богове

  • 20.08.2015
  • от Ивайло Коралски

Преди да стартирам с краткото представяне на най-горещите софтуерни заглавия за лятото, ще си позволя лукса да разкажа в няколко изречения за едно от най-любопитните и пресни гейм преживявания, на които съм ставал близък свидетел. В случая дори говорим за своего рода експеримент. Такъв с модерна и крайно любознателна млада дама (Ирина), чийто минималистичен достъп до игрите като дигитална форма на забавление беше изградил в нейното съзнание крайно двуизмерен образ. Такъв, олицетворяващ една дигитална творба най-вече като продукт, в който едни лоши бият други, ти ги биеш или стреляш, сипят се тонове кръв и оувър-дъ-топ сценарни еквилибристики. А, има и Марио, бокс и танцувални игри.

Това, което е любопитно за отбелязване, е, че един специфичен продукт, представен в този текст, Journey, по мое мнение промени в нейното съзнание завинаги образа на това, което е възможно да се изобрази и предаде на играещия чрез един наглед простичък като концепция развлекателен софтуер. Отвори друго дигитално измерение, за чието съществуване тя дори не е предполагала.

Разбира се, тук говорим за генерален проблем на индустрията (а не на преждеспоменатата дама), който се състои във факта, че все още най-популярните и яростно рекламирани продукти са гореописаните – оцветените основно в червени нюанси, с аромат на барут и закалена стомана. Въпросните в никакъв случай не са лоши или излишни, напротив, но от друга страна ограничават до голяма степен възможността за привличане на нови потребители (които не са израснали с клавиатура или контролер в ръка), които да оценят работата на студиа като Thatgamecompany, Chinese Room и много други.

Разрешаването на проблема с образа на игрите обаче може (и трябва) да стартира от нас, обикновените играчи. Защото чистата и свята истина, е, че ако бях започнал представянето на една от най-живите и прогресиращи индустрии за последните 10 години пред моментната ми половинка, с наистина качествени продукти като World of Warcraft, Civilization, Battlefield и т.н., а не със съвсем целенасочено подбрания от мен Flower, то тя впоследствие никога нямаше да разбере и преживее емоционалния заряд, който носи The Last of Us, да оцени свежестта на LittleBigPlanet, a още по-малко да си има свое най-очаквано заглавие в лицето на No Man's Sky.
Така де, избирай (и консумирай) внимателно. За протокола, в рамките на няколко часа Ирина създаде на мен и още няколко души истински дигитален пясъчник на забавлението, който просто не искахме да напуснем до заветния финал на нейния (дигитален) живот.

JOURNEY
Платформи: PS4, PS3
Какво е?
Вкратце Journey е виртуален апотеоз на креативната човешка мисъл, разказващ чрез силно изразени художествени визуални прийоми за живота и смъртта и всичко между тях.
Защо да играя?
А защо правиш секс? Journey е продукт, способен да отваря очи. Да демонстрира нагледно богатата палитра жанрови възли, преплитащи се в гейм индустрията за последната половин декада. Не на последното място прясната PS4 версия върви в 1080p резолюция, 60 кадъра в секунда и предлага значително по-добър многоканален звук. Магия, за чиято цена не можеш да си купиш дори бутилка качествено уиски.
Защо да подмина?
Няма такъв филм (игра?) – бегом към PSN…



GOD OF WAR III REMASTERED
Платформи: PS4
Какво е?
Гръцката митология, пречупена през американска призма. Настоящата версия е ремастър на оригиналните PS3 приключения на Крейсът.
Защо да играя?
God of War продължава да предлага най-добрите виртуални цици, огрявали телевизорите ни. Визуално ремастърът в много моменти е по-впечатляващ от редица разработени специално за PS4 заглавия. 1080p и безспирни 60 кадъра в секунда. Крейтъс продължава да си сече като обезумяло говедо, където и каквото попадне пред погледа му, а телесата на гръцките богове се свличат безпомощно в безпрецедентен детайл. Най-жестокият антигерой. Страхотен екшън, ако просто желаеш да натискаш произволно бутоните на геймпада, без да влагаш много умисъл.
Защо да подмина?
Последният плюс всъщност е минус, ако си лют фен на Bayonetta, Ninja Gaiden или Devil May Cry. Не си заслужава инвестицията, ако притежаваш оригинала за PS3. Сценарно нещата са толкова оувър-дъ-топ, че положението на места си е направо бутафорно. Най-жестокият антигерой.



TEMBO THE BADASS ELEPHANT
Платформи: PS4, Xbox One, PC
Какво е?
Класически платформър от златните времена на SEGA, разработен от студиото, което прави игри по Pokemon. Продукт, вдъхновен от екшън киното на 80-те години на миналия век.
Защо да играя?
Ако си фен на класическите Sonic-ци и Donkey Kong игрите на Nintendo, то нямаш право да пропуснеш. Стегнат контрол и стилизирана визия. Играеш като бедес слон, носещ името Тембо, който пори орди от гадове, все едно са кегли, подредени специално за неговата поява на дигиталния подиум. Евтин, но не за сметка на качеството продукт.
Защо да подмина?
Част от левълите са скучни визуално. Необходимо е да преиграваш някои нива, за да продължиш напред.



BATMAN: ARKHAM KNIGHT
Платформи: PS4, Xbox One, PC
Какво е?
Научнопопулярен филм за размножаването на прилепите, мхм.
Защо да играя?
Не ти ли е интересно да научиш за размножаването на „нощните рицари“? Най-брутално изглеждащият дигитален Batman и една от най-добре изглеждащите игри тази генерация. Добър финал на трилогията, стартирала на предишното поколение конзоли PS3 и Xbox 360. Съдържание като за две игри. Споменах ли смазващата визия? А Batman?
Защо да подмина?
Танкът/батмобилът са по-скучни от скеч на „Комиците“. И действително могат да се извадят от Готъм. Лошият всъщност е доста предвидим. Портът за PC е счупен до безобразие. Warner, WTF?   



EVERYBODY’S GONE TO THE RAPTURE
Платформи: PS4
Какво е?
Модерният тип дигитални преживявания, които не вземат играча за мезе.
Защо да играя?
Защото предлага една от най-любопитните и добре разказани истории за последните няколко години. Независимо от формата. Защото ще ти даде усещането, че малкото британско селце е съвсем истинско – с неговите битови проблеми, специфична подредба и инфраструктура. Отвяващ саундтрак и феноменална визуална изработка.
Защо да подмина?
Ако обичаш основно да „пуцаш“, творението на Chinese Room трябва да си остане като логично пропуснат блян (заради хайпа около продукта).



SUBMERGED
Платформи: PS4, Xbox One, PC
Защо да играя?
Защото е едно от най-красивите инди заглавия на пазара, възползващо се от Unreal 4 енджина. Саундтракът е доста атмосферичен, същото се отнася и за осветлението. Изключително релаксиращ продукт, в който предизвикателството е минимално.
Защо да подмина?
Липсата на голямо предизвикателство може би ще подразни мнозина. Разказваната история е твъъърде простичка, макар и симпатична. Можело е да се поработи малко повече върху анимациите. Финалът е по-скоро посредствен.

 
Чети още за игри и хвърли един поглед на друго място, където се подвизава Ивайло Коралски.