#ДАЙНАКИРИЛИЦА

Кампания в подкрепа на грамотното и красиво писане онлайн на третата официална азбука в Европейския съюз – кирилицата.

0 коментара Сподели:

Кирилицата е създадена в средата на IX век, по време на Първото българско царство в Преславската книжовна школа. В наши дни кирилицата се използва както от източните и южните славянски народи, така и сред много неславянски общности. Кирилицата е официалната азбука на 15 народа, сред които: българи, македонци, сърби, хървати, молдовци, украинци, белоруси, руснаци, казахстанци, монголци, азери, узбеки, туркмени, киргизи и таджики и се използва от над 300 000 000 душипо целия свят.

Употребата на 6liokavica ежедневно ражда недоразумения, неадекватно смесващи два коренно различни езика и видове символи в едно необяснимо цяло. Така например, “Duhuy na divata” дали се превежда като “духът на дивата” или като нещо далеч по-цинично?

За да избегнем такива ситуации, е необходимо да променим личните си навици и културните си нагласи, така че с общи усилия да създадем словесно чиста, идентично-българска реалност, искрено наша, в която да съществуваме и да общуваме заедно. Нека осмеем употребата на „маймуница” и да представим тази нова, псевдо латинизирана азбука като откровено нелепа, отблъскваща и непонятна. 

Нека оценим кирилицата каквато е – графично красива и богата азбука, чрез която човек да се изразява пълноценно. България все още единствена представлява кирилицата в Европа. Културният ни принос с 30-те ни букви е безспорен, а в елитния клуб на европейските писмености са само още две – латинската и гръцката.

#ДайНаКирилица

е кампания на „Асоциация за социална отговорност и регионални инициативи“ в подкрепа на грамотното и красиво писане онлайн на третата официална азбука в Европейския съюз – кирилицата.

 

 

Цел на кампанията #ДайНаКирилица, организирана по случай 24 май, е да се провокира използването на кирилица в Интернет, както в личната, така и в бизнес комуникацията. 

 

Всеки един, който се асоциира с каузата и иска да подкрепи употребата на кирилица в дигитална среда, може да го направи, като споделя примери за употребата на „shliokavitsа“ във всички социални мрежи, с хаштага на кампанията #дайнакирилица. Всички постове ще бъдат събрани в изградената специално за целта онлайн платформа на www.дайнакирилица.bg

Начало на инициативата ще даде изложба, в която ще се включат едни от най-добрите български графични дизайнери – Николай Ванчев, творчески директор на Publicis Sofia, Евелина Георгиева-Браткова, Асен Петров и Иван Христов (Fontan2), които ще представят серията от постери, чиито обект са реални примери от употребата на “шльокавица”, цитати от известни български литературни и музикални произведения, както и техни лични послания, които ще бъдат изобразени паралелно на 6liokavicтa и на кирилица.

Изложбата ще се проведе в Бетахаус, в периода между 28 май и 11 юни, като повече информация за нея можете да намериш тук.

Сподели:
Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *