ГОЛИТЕ МУЗИ НА КЛИМТ И „ЦЕЛУВКАТА“ КАТО ПОД ЛУПА

За красивите вдъхновяващи жени, портретирани от един от най-известните австрийски художници

  • 03.03.2015
  • от Михаела Самарджиева

Името на австрийския художник символист Густав Климт се е превърнало в иконично днес за много познавачи и ценители на наистина „високото“ изкуство. Неговите творби с нескрит интерес към голото женско тяло са емблематични за цялото му творчество, а смелата му игра с цветовете и наслояването на различни техники и материали са го превърнали в жива легенда още преди смъртта му. И макар през онова далечно време творбите му да са се смятали за откровено неприлични, порнографски и изключително вулгарни, за наше щастие и за ужас на превзетите пуритани той не е спрял да твори въпреки критиката.

В това рисуване и неистово пресъздаване на женските форми Климт става пословичен и с едни друг култ, към който храни особена почит. Култът към музите. Музите на художника са толкова неизброимо много, че може да ги търсим в маслиновите очи на обикновени селски девойки и перачки, през надиплените рокли на дами от висшето общество до кристалните сервизи и смарагдови обеци на кралски особи от най-висшите кръгове на австрийския хайлайф.

Сред имената на известните му вдъхновителки виждаме тези на модела Мими Цимерман, Аделе Блох-Бауер и голямата му любов – собственичката на виенско модно ателие Емили Фльоге, която той среща, когато е на 32, а тя едва на 12. Именно нея и себе си той изобразява в най-емблематичното си произведение „Целувката“.

Въпреки тази на пръв поглед романтична история Климнт не е бил от най-кротките и заради особеното си, почти обсебващо обожание към жените той има още многобройни любовни авантюри с жени от всякаква класа.

Баща е на поне 14 деца, от които признава най-малко три. Говори се, че той е привличал жените не с необикновена красота, не дори и с талант, а с дивашкото си излъчване и лека визия на хипи, която за онези времена не е била много еднозначна, но се е приемала за позволена волност на великия маестро.

Скандални се водят и прочутите му отношения с прекрасната Аделе Блох-Бауер, която е най-изящното цвете на виенския хайлайф в началото на миналия век. Дамата е дъщеря на влиятелен банкер, а неин съпруг е индустриалецът  Фердинанд Блох-Бауер – основен спонсор на живописеца по онова време. Прекрасната Аделе е единственият модел, който Климт рисува два пъти – през 1907 и 1912 година, като картината „Златната Аделе“ се продава на търг за колосалните 135 милиона долара, а второто платно разбива по интерес небезизвестната къща „Кристис” през 2006-а и заковава чукчето на 87 936 000 долара. Историята още гадае дали тъмнооката Аделе е била само муза на художника, или отношенията им са излезли далеч от полето на професионалното сътрудничество, но и сами може да си представите как са стояли нещата.

Палавникът Климт е следван през целия си път освен от дамите на сърцето си и от скандала. През 1894 г. Густав е натоварен със задачата да нарисува Тържествената зала на Виенския университет. Всичко е било точно до момента, в който интелектуалци, поръчители и видни общественици не влизат да видят готовата работа на символиста и едва не припадат (като източници сочат, че и припаднали всъщност не са липсвали), когато съзират еротичните фигури на тавана – голи девойки, бременни жени, еднополови и разнополови двойки, а единствената им реакция и искане е рисунките да бъдат незабавно заличени. Слава богу, това не се случва и до днес можем да видим безсрамните фрески на маестрото на същото място.

И за финал споделяме, че разказахме цялата тази история, защото вече световноизвестният шедьовър на Густав Климт „Целувката“ може да бъде видян не само в музея „Белведере“ във Виена, но и онлайн. Гигапикселовата фотография, състояща се от милиарди физически точки, на „Целувката“ и на още произведения на известния маестро са достъпни благодарение на сътрудничеството между музея „Белведере“ и Културния институт на Google в рамките на проекта Google Art. На страницата на Културния институт всеки малък детайл може да бъде разгледан в изключително висока разделителна способност, сякаш посетителят гледа картината под лупа с всичките й многобройни детайли и със златния варак, с който са покрити отделните й елементи.

Ние, честно казано, все още се взираме, а ако и вие искате да го направите, страницата на музея е тук, а работите на митичния Густав тук.

Виж и кои са музите, заставали между велики мъже.