Най-красивите метростанции в света

Метрото не е само сив тунел, а място за изкуство. Поне така излиза като се загледаш в метростанциите в Швеция, Германия, Русия, Китай, САЩ и Белгия

  • 23.05.2013
  • от Биляна Славейкова

В свят, в който времето е най-ценната суровина, бързината е всичко. Придвижването от точка А до точка Б трябва да се извършва по най-експедитивния начин. Ето защо слязохме под земята. Парижките канали и берлинските бомбоубежища се превърнаха в новите транспортни коридори. Въпреки всичко подземията като цяло си остават една не особено приятна среда. Не е чудно, че някои хора развиват страх от метрото, който противно на всякаква логика не се казва метрофобия (това се оказа страх от поезия?!). Но за всяка фобия си има лек. Открихме най-интересните метростанции в света, където далеч няма да се чувствате като плъх в канала, а напротив – това са новите градски галерии.

СЛЕЗ В ПЕЩЕРАТА
Stockholm Tunnelbana, Швеция

Stockholm, Tunnelbana, Sweden, Швеция, метро, метростанция

Наричат стокхолмското метро най-дългата арт галерия в света, и сме склонни да повярваме, макар че не сме го премерили собственоръчно. Състои се от 100 станции, като една от тях е построена, но никога не влиза в употреба. Нарича се Kymlinge и местните ѝ казват призрачната станция, защото се носят градски легенди за появяващ се мистериозен влак, по-познат под името Silverpilen. Легендите за сребърния Silverpilen в изоставената станция много напомнят тези за кораба Летящият холандец. В случай, че посещението на изоставена метростанция не е в турисическите ви приоритети, останалите подземни спирки са доста приемливи, като някои от тях пресъздават моменти от еволюцията на човека и планетата. Част от тунелите са прокарани през масивни скали и това си личи – в станциите са запазени автентичните форми, допълнени от малко изкуство за финал.

ГЕРМАНСКИ ФУТУРИЗЪМ
Munich U-Bahn, Германия

Munich U-Bahn, U-Bahn, München, Мюнхен, метро, метростанция

Факт, германците не си падат по излишни детайли. Дизайнерите на мюнхенското метро се водят от светия минимализъм. Част от станциите са напълно изчистени, докато други могат да се похвалят с някоя художествена творба, която да ви спаси от скуката под земята. Идеите за първата подземна система на транспорт в Мюнхен датират от 1930 година, когато нацистите имали амбицията да разширят трамвайната мрежа на града няколко метра под земното равнище. Проектите били на път да станат реалност, но започнала Втората световна война и мюнхенската транспортна схема уви не била приоритет.

ЛУКС АЛА РУСКИ
Комсомольская, Русия

Комсомольская, Русия, метро, метростанция

Не е голяма изненада, че абсолютно противоположен на немския е дизайнът на най-известната руска станция. Руското метро наскоро стана на 75 години, и много хора намират именно станция Комсомольская за най-красивата в света. Традиционната руска разточителност по отношение на фреските, мозайките и детайлите няма как да ви убегне. Или ще я обикнете от пръв поглед, или ще я заклеймите като кич.

ЪРБАН ХИПНОЗА
Shanghai Bund Sightseeing Tunnel, Китай

Shanghai Bund Sightseeing Tunnel, Китай, метро, метростанция

Подозираме, че мотото на дизайнерите е било Сюрреализъм на всяка цена. Китайците по всяка вероятност са особено психично устойчиви при такива форми на градски транспорт. Този тунел преминава под местна река, и ако мислите, че води в третото измерение, сте в тотална заблуда, защото всъщност свързва двата края на Шанхай. Ако успеете да преживеете евентуалната хипноза, до която биха могли да ви докарат тези концентрични кръгове, не сме сигурни, как ще ви се отразят традиционните бутачи в китайското метро, или иначе казано онези малки китайчета, които буквално ще ви натъпкат вътре.

GET DOWN AND MOVE IT ALL AROUND
The City Hall Station, Ню Йорк

New York City Hall Station

Кой каза, че метростанциите са мръсни и неприветливи? Ако и вие мислите така, най-добре да хващате самолета и след един презокеански полет да се убедите точно в обратното. В случай, че това пътуване не ви влиза в плановете, ще се наложи да се доверите на нас и да се вгледате в тези снимки на The City Hall Station в Ню Йорк. Станцията е първата в Ню Йорк, отворена през 1904 г., но през 1945 я затварят за сметка на близката в Бруклин. Едва 600 души преминавали през нея дневно, което е малка цифра за Ню Йорк. Отворена за кратко през 2004 г., към днешна дата станцията е само туристическа атракция. В Ню Йорк има 6 изоставени станиции, интересно е да ги разгледате.

МЕТРО ДЕБЮТАНТ
Dubai Metro Station, ОАЕ

Dubai Metro Station, Dubai, Дубай, метро, метростанция

Не е за вярване, но в Дубай има метро от съвсем скоро, и ако трябва да сме точни – 9.09.2009, 9 часа и 9 минути. Естествено повечето метро станции са разположени в близост до популярните молове. Парадоксът е, че подземните спирки не са построени на места, където хората живеят, или иначе казано – не можете да излезете от вкъщи и да скочите в метрото. Изводът – дубайското метро е за туристите, не за местните. Този факт по всяка вероятност обяснява и ултралуксозния му вид. Дизайнът има за цел да събира в едно четирите елемента – въздух, земя, огън, вода. Е, и ние не бихме отказали да се повозим.

ИЗСКОЧИЛ ОТ КОСМОСА
Stockel и Hankar, Брюксел, Белгия

Stockel and Hankar, Brussels, Belgium, Белгия, метро, метростанция

Стените на метростанция Stockel са дълги точно 135 метра, а на тях са изобразени повече от 140 комикс герои от Приключенията на Тинтин. Нарисувани са от самият Herge (автор на комикса) малко преди смъртта му през 83-та. И като така или иначе сме в Брюксел, няма как да не споменем метростанция Hankar. Вярвате или не – този хипер графит е дело на експресионистът Роже Сомвил и неговите четирима асистенти. Художникът казва, че е използвал много ярки цветове – червено и оранжево, за да пресъздаде борбата на работническата класа за социална и икономическа справедливост. Проектът е завършен през 1976 г.

Stockel and Hankar, Brussels, Belgium, Белгия, метро, метростанция